ΥΠΕΡΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ

1.   2.   3.

 

ΣΤΟ ΟΡΙΟ

ΕΘΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ. Σε συνέντευξη με τίτλο "Η Τουρκία... τίκτει στη Θράκη!" και υπέρτιτλο "Στόχος της Άγκυρας η αριθμητική ενίσχυση των μουσουλμάνων. Έρχονται από τη Γερμανία για να γεννήσουν και να δηλώσουν στα ελληνικά ληξιαρχεία τα παιδιά τους!", ο νομάρχης Ροδόπης Στέλιος Σταυρόπουλος δηλώνει στον Άρη Σκιαδόπουλο μεταξύ άλλων και τα εξής: "Εκτός από μουσουλμάνες της ενδοχώρας που παίρνουν 'γραμμή' να πάνε να γεννήσουν τα παιδιά τους στο Διδυμότειχο για να τα περάσουν στο εκεί ληξιαρχείο, έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις όπου μουσουλμάνες έρχονται από τη... Γερμανία για να γεννήσουν σ' έναν από τους τρεις νομούς" ("Ελεύθερος Τύπος" 31/5/1995). 

ΕΘΝΙΚΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ. Από δηλώσεις του υπευθύνου οργάνωσης πολυτέκνων στη Θεσσαλονίκη για τη σχεδιαζόμενη τότε περικοπή του επιδόματος των πολύτεκνων μητέρων:"Ας το βάλουν καλά στο μυαλό τους ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο δικό μας. Είναι εθνικό πρόβλημα, όπως το έχει καταθέσει στη Βουλή η διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή, η Ακαδημία Αθηνών και εξέχοντες επιστήμονες δημογράφοι. Γι' αυτό ας κατανοήσουν ότι εμείς δεν θα ανεχτούμε αντεθνικά μέτρα τα οποία πλήττουν πρώτα τους πολύτεκνους. Είμαστε αποφασισμένοι να φτάσουμε στα άκρα" ("Αδέσμευτος Τύπος" 2/12/1996).

ΕΘΝΙΚΕΣ ΙΕΡΑΡΧΗΣΕΙΣ. Η Φάνη Πάλλη-Πετραλιά για το λεγόμενο δημογραφικό ζήτημα: "Με το δημογραφικό ασχολούμαι ιδιαίτερα διότι πιστεύω ότι ιεραρχικά είναι το πρώτο εθνικό θέμα. Με τους ρυθμούς που ακολουθούμε, σε λίγα χρόνια θα υπάρχουν μέρη της Ελλάδας χωρίς Έλληνες... Μπορούν πλέον να αντιληφθούν όλοι ότι η Ελλάδα χάνεται" ("Ελεύθερος Τύπος" 2/3/1995).

ΕΘΝΙΚΕΣ ΣΠΕΡΜΟΛΟΓΙΕΣ. "Φοβάμαι ότι εκεί γύρω στη δεκαετία του '70, κάποια βαριά ασθένεια πρόσβαλε τη ράτσα μας. Χάλασε το σπέρμα μας. Δεν γεννάμε Ελληνόπουλα. Κι όπως ο ήρωας του κατοχικού άσματος, απορούμε: 'Ρε γυναίκα, τίνος είναι τα παιδιά; Το 'να μου φωνάζει γιες, τ' άλλο μου φωνάζει για. Ρε γυναίκα, δεν μιλούν ελληνικά'" (Σαράντος Καργάκος, "Έθνος" 23/3/1993).

ΕΘΝΙΚΕΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ. Από παρέμβαση του μητροπολίτη Κισσάμου-Σελίνου Ειρηναίου: "Κι ενώ εμείς οι Έλληνες βρισκόμαστε σ' αυτή την πληθυσμιακή συρρίκνωση, οι γειτονικοί μας λαοί αυξάνονται και πληθύνονται καταπληκτικά και απειλητικά... Το ξεκλήρισμα της ελληνικής οικογένειας είναι ένα μεγάλο εθνικό αμάρτημα και χρειάζεται Μετάνοια και επανόρθωση" ("Ελεύθερος Τύπος" 17/3/1993).

ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΕΣ. Σε καταγγελία του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Γ. Κατσιμπάρδη στη Βουλή αναφέρεται το παρακάτω μονόστηλο από "ΤΑ ΝΕΑ": "Σε μια εποχή που όλοι μιλάνε για τους κινδύνους που εγκυμονεί το μουσουλμανικό τόξο, το υπουργείο Εσωτερικών αυξάνει τους μουσουλμάνους Έλληνες. Αυτό κατήγγειλε χθες ο κ. Γ. Κατσιμπάρδης και πρόσθεσε: 'Ενώ μέχρι το 1988 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ χορηγούσε 47 ιθαγένειες σε μουσουλμάνους, πέρυσι δόθηκαν 113. Έτσι που πάτε -είπε απευθυνόμενος στον υφυπουργό Εσωτερικών κ. Α. Μπρατάκο- θα δημιουργήσετε κωμόπολη αλλοδαπών στην Ελλάδα'" (12/2/1993).

ΕΘΝΙΚΕΣ ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ.Η ζήλεια για την "ευρωστία" του γείτονα από μονόστηλο του "Έθνους": "Ενδεικτικό του δημογραφικού προβλήματος που αντιμετωπίζουμε είναι ότι ο αλβανικός πληθυσμός το 2025 θα υπερτερεί του δικού μας κατά 20%, παρότι τώρα αριθμεί μόνο 6 εκ., συμπεριλαμβανομένου και του ευρισκομένου στις γειτονικές χώρες. Αυτός θα διπλασιαστεί, εμείς θα ελαττωθούμε... Επίσης, θα συμπεριλαμβάνεται στους πιο "νεανικούς" πληθυσμούς όχι μόνο των Βαλκανίων, αλλά ολόκληρης της υφηλίου, ενώ η Ελλάδα θα αποτελεί την πιο 'γεροντική" χώρα των Βαλκανίων" (12/2/1993). 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Susan George "How the other half dies. The real reasons behind world hunger"
(εκδ. Pelican, Λονδίνο 1976). Η κλασική ανάλυση του κοινωνικού υπόβαθρου της πείνας στον Τρίτο Κόσμο, περιέχει και ειδικό κεφάλαιο για τους (απόλυτα ορθολογικούς, από υλική άποψη) λόγους της "υπεργεννητικότητας" των φτωχών και "υπανάπτυκτων" πληθυσμών. 

Etienne Balibar "La crainte des masses" (εκδ. Galilee, Paris 1997). Η πρόσφατη συλλογή μελετών του γάλλου φιλόσοφου περιλαμβάνει κεφάλαιο για το χαρακτήρα των σύγχρονων συνόρων και ορίζει τον ρατσισμό κατά την περίοδο της παγκοσμιοποίησης.

Js "Das Mittelmeer wird zum Ozean" (περιοδικό Analyse & Kritik, 24/9/1998). Περιγραφή της πρόσφατης υστερίας που κατέλαβε τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης για την "απειλή εισβολής" από τους αφρικανούς "λαθρομετανάστες". Περιλαμβάνεται η μοναχική αντίδραση της Ροσάνα Ροσάντα.

Τόνι Νέγκρι "Εξορία" (μετάφραση Λία Βουτσοπούλου, εκδόσεις Μαύρη Λίστα, Αθήνα 1999). Το τελευταίο κείμενο του ιταλού θεωρητικού της εργατικής αυτονομίας συνοψίζει τις απόψεις του κατά τη στιγμή που παίρνει την απόφαση να επιστρέψει στις ιταλικές φυλακές. Πολύτιμες σκέψεις -μεταξύ άλλων- για τη σχέση Βορρά-Νότου και το κύμα της σύγχρονης μετανάστευσης.



ΔΕΙΤΕ

"Το καράβι είναι γεμάτο"
(Das Boot ist voll), του Μάρκους Ιμχοοφ (1981). Μια ομάδα εβραίων προσφύγων ζητεί πολιτικό άσυλο στην Ελβετία κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Αντιμέτωπη με την απάντηση "το καράβι είναι γεμάτο", στέλνεται πίσω, στο σίγουρο θάνατο. 

Λαμέρικα (Lamerica) του Τζιάνι Αμέλιο (1994). Η μαζική έξοδος των Αλβανών μεταναστών προς την Ιταλία, με κάθε διαθέσιμο πλωτό μέσο, την άνοιξη του 1991.

Το μετέωρο βήμα του πελαργού του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1992). Η "Ευρώπη-Φρούριο" και η οδύσσεια των τριτοκοσμικών απόκληρων στις "εθνικά ανασφαλείς" μητροπόλεις του Πρώτου Κόσμου συνιστούν ορισμένες από τις κεντρικές ιδέες της πολυσυζητημένης (και, για πολλούς, της καλύτερης) ταινίας του γνωστού σκηνοθέτη. 

Μιρουπάφσιμ των Γιώργου Κόρρα & Χρήστου Βούπουρα (1997). Εξαιρετική ταινία με θέμα της τον κόσμο των Αλβανών μεταναστών -στη χώρα μας αλλά και στον τόπο που άφησαν πίσω τους. Παρόλο που σάρωσε τα βραβεία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ελάχιστα προβλήθηκε στους ελληνικούς κινηματογράφους.

(Ελευθεροτυπία, 2/1/2000)

 

www.iospress.gr                                ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ  -  ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ