www.iospress.gr

 

 

IOSPRESS

 

 

29/04/06

 

Ο ΠΡΥΤΑΝΗΣ του Παντείου, Στάμος Παπαστάμου, σχολιάζει τα συμβάντα που περιγράφουμε σε διπλανή στήλη (εντοπισμός ένοπλου ακροδεξιού φοιτητή κι επιδρομή συμμορίας χρυσαυγιτών): «Η παθογένεια της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας δεν εντοπίζεται μόνο στις ανεγκέφαλες τηλεοπτικές εκπομπές αυτοχρισμένων αναλυτών της ανθρώπινης ψυχής και κοινωνίας, ούτε στις εξίσου παρακμιακές εκφάνσεις της -παγκοσμιοποιημένης αναφοράς- εντόπιας πολιτισμικής παραγωγής (βλ. Eurovision). Χαρακτηριστικό της σύμπτωμα -και για ορισμένους από εμάς ιδιαίτερα οδυνηρό- είναι η, σε καθημερινή βάση, ποικιλόμορφη κατάλυση του Πανεπιστημιακού Ασύλου, ενός θεσμού ο οποίος, εκτός από τον πρόδηλο συμβολικό του χαρακτήρα, τη νίκη, δηλαδή, της Δημοκρατίας ενάντια στην Δικτατορία, αποτελεί ιστορικά τον ακρογωνιαίο λίθο της ακαδημαϊκής ζωής: η ελεύθερη διακίνηση ιδεών και ο έμπρακτος σεβασμός της αξιοπρέπειας των φορέων τους δεν είναι διαπραγματεύσιμα και δεν νοείται να γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης για πολιτικούς, συντεχνιακούς, κομματικούς ή ιδεολογικούς σκοπούς. Η πρόσφατη κατάλυσή του από νεαρό φοιτητή που οπλοφορούσε (έστω και με πιστόλια «ρέπλικες») στον πανεπιστημιακό χώρο όπου καλείται να σπουδάσει, η εξίσου κατάφωρη παραβίασή του από άτομα που επέδραμαν και τραυμάτισαν φοιτητές στον ίδιο αυτόν χώρο, οι αλλεπάλληλες καταλήψεις και καταστροφές των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων από εξω-πανεπιστημιακά στοιχεία τροφοδοτούν και φαινομενικά δικαιώνουν την προσφάτως αναπτυσσόμενη πολιτειακή αμφισβήτηση του ισχύοντος καθεστώτος του Πανεπιστημιακού Ασύλου. Ο θεσμός, ωστόσο, δεν νοσεί. Η υλοποίηση της διαφύλαξής του είναι που πάσχει: τόσο σε πρακτικό όσο και σε εννοιολογικό επίπεδο. Οσο είναι ακόμα καιρός οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε πως με κάθε πλήγμα που επιτρέπουμε να δέχεται το Πανεπιστημιακό Ασυλο -ένθεν κακείθεν- συμμετέχουμε εμμέσως πλην σαφώς στον περιορισμό και τη φαλκίδευση των ακροτελεύτιων ελευθεριών μιας ολόκληρης κοινωνίας: της δημιουργίας και προστασίας, δηλαδή, των συνθηκών εκείνων που καθιστούν εφικτή την παραγωγή, αναπαραγωγή, διακίνηση, διάδοση και ανάπτυξη γνώσης, σκέψης και ιδεών, χωρίς φόβο, αλλά με πάθος. Για τις αλήθειες που ψάχνουμε -επειδή ποτέ δεν θα βρούμε- καλούμαστε (και οφείλουμε) συνεχώς να οικοδομούμε, να αποδομούμε και να ανασκευάζουμε. Ας αντισταθούμε λοιπόν στο πνεύμα των καιρών και ας ψάξουμε να βρούμε τρόπο προάσπισης αυτής της αυτονόητης -πλην απειλούμενης- στοιχειώδους ελευθερίας μας».

ΤΟ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ σχήμα "Αντί της σιωπής" θίγει τη στάση των γιατρών του "Ευαγγελισμού" απέναντι στους τραυματίες συναδέλφους τους: «Πόσο ασφαλές είναι όταν κάποιος μαχαιρωμένος πηγαίνει στο νοσοκομείο, του βάζουν μια γάζα και μετά του δίνουν εξιτήριο για να τον πάρει η Ασφάλεια, με μαφιόζικες μεθόδους απαγωγής, για να καταθέσει παρά τη θέλησή του; Μια κατάθεση βέβαια που μάλλον μοιάζει με ανάκριση. Βλέπετε, όταν έχεις μαχαιρωθεί και σε ρωτάνε από πού και ποιος είσαι, ποιος είναι ο πολιτικός σου χώρος, τότε βήμα βήμα προσεγγίζουν τους δράστες! Αυτή είναι η δουλειά τους; Είναι σαφές. Σαφής, βέβαια, είναι και ο όρκος του Ιπποκράτη».
 

 

15/04/06

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ του ΠΑΣΟΚ για την αναγνώριση και προστασία των μη παντρεμένων ομοφυλόφιλων και ετεροφυλόφιλων ζευγαριών προκάλεσε πολλές αντιδράσεις από συντηρητικούς και εκκλησιαστικούς κύκλους. Αλλά τις διαφωνίες της εκφράζει από μια εντελώς διαφορετική σκοπιά και η Ελληνική Ομοφυλοφιλική Κοινότητα:

"Αν και η πρόταση καλύπτει κάποια από τα προβλήματα των ζευγαριών που είτε δεν μπορούν είτε δεν επιλέγουν να κάνουν γάμο, όπως π.χ. τα ασφαλιστικά και τα συνταξιοδοτικά, χρησιμοποιεί παρ' όλα αυτά απαράδεκτες εκφράσεις που υποδηλώνουν βαθιά ριζωμένη ομοφοβία και εισάγει νέες ρητές ομοφοβικές απαγορεύσεις οι οποίες δεν υπήρχαν μέχρι σήμερα στο ελληνικό δίκαιο.

Αναλυτικά, οι έντονες αντιρρήσεις της Ελληνικής Ομοφυλοφιλικής Κοινότητας, κατατείνουν στα εξής σημεία:

1. Η ορολογία είναι -κατά το επιεικέστερο- περίεργη! Χρησιμοποιείται κατά κόρον για τους ομοφυλόφιλους ο όρος "σεξουαλικά διαφορετικοί", σύμφωνα με το στερεότυπο "φυσιολογικός" και "διαφορετικός από το φυσιολογικό". Καιρός να μάθει το ΠΑΣΟΚ ότι διαφορετικότητα δεν σημαίνει "οι κανονικοί και οι άλλοι" (οι οποίοι άλλοι -σύμφωνα πάντα με το ΠΑΣΟΚ- "έχουν τον τελευταίο καιρό αυξηθεί" !!)

2. Σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι διαφορές ανάμεσα στο γάμο, τη συντροφική σχέση και τη συμβίωση είναι σαφέστατες. Το ΠΑΣΟΚ δεν τις έχει εμπεδώσει ακόμη, κι έτσι, η πρόταση Συμφώνου Συντροφικής Σχέσης (Registered Partnership) ονομάστηκε "Σύμφωνο Συμβίωσης" αντιμετωπίζοντας το μη παντρεμένο ζευγάρι ως "συμβιούντες" κι όχι ως "συντρόφους". Το ζήτημα είναι σημαντικό επειδή με βάση την Οδηγία για την Ελεύθερη Διακίνηση της Ε.Ε. η έλλειψη του όρου "σύντροφοι" στην πρόταση μπορεί να προκαλέσει άλλου τύπου δυσκολίες.

3. Το ΠΑΣΟΚ εισάγει για πρώτη φορά στην ελληνική νομοθεσία μια ρητή απαγόρευση υιοθεσίας
στα ομοφυλόφιλα ζευγάρια. Με την υπάρχουσα νομοθεσία δεν προβλέπεται τέτοια υιοθεσία (άρα δεν είναι δυνατόν να γίνει) όμως δεν υπάρχει μέχρι σήμερα ρητή, ρατσιστική απαγόρευση. Την απαγόρευση αυτή, ρητά δηλωμένη, άσχετη με το θέμα (αφού η πρόταση δεν επηρεάζει σε τίποτα την κείμενη νομοθεσία περί υιοθεσιών) και μόνο για λόγους ρατσιστικής/ομοφοβικής έμφασης - θα την περίμενε κανείς από ακροδεξιό-συντηρητικό κόμμα κι όχι από σοσιαλιστές!

Οι gay και οι λεσβίες πολίτες και φορολογούμενοι απαιτούν πλήρη προστασία των ατομικών δικαιωμάτων τους όσο και των δικαιωμάτων της οικογένειάς τους, με συγκεκριμένα μέτρα ισότητας και σεβασμού χωρίς προχειρότητες και ψηφοθηρικά τρυκ!"

 

 

08/04/06

 

ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ υποψιασμένοι αναγνώστες της στήλης την πάτησαν με το πρωταπριλιάτικο της στήλης. Η «αποκάλυψη» ότι πίσω από το σκήνωμα του Βησσαρίωνα κρύβεται το σώμα του "Πατέρα Ανυπόμονου", του αντάρτη ηγούμενου της μονής Αγάθωνος έμοιαζε πιο πιστευτή από τις αναλύσεις του κ. Γιαμαρέλλου για τα ροδαλά μαγουλάκια του νεκρού. Αρκετοί δημοσιογράφοι τηλεφώνησαν στα γραφεία μας ζητώντας περισσότερες πληροφορίες. Ανάμεσά τους κι εκείνοι που έχουν δημιουργήσει το μεγάλο σάλο με τον φουκαρά τον Βησσαρίωνα.

ΤΟ ΜEΓΑΛΟ «πρωταπριλιάτικο» μας το φύλαγε όμως για τις 4 Απριλίου η Ιερά Σύνοδος, η οποία διέταξε να μείνει άταφο το μισολειωμένο πτώμα θεωρώντας επισήμως πλέον τον Βησσαρίωνα «ολίγον Αγιο». Αφιερώνουμε λοιπόν προσωπικά στον κ. Χριστόδουλο ένα μικρό κείμενο του Ανδρέα Λασκαράτου, γραμμένο πριν από 120 χρόνια. Μιλώντας για τους καλογήρους, ο Ελληνας Ρουσντί του 19ου αιώνα λέει ότι «δι’ αυτούς, το άκρον άωτον των ανθρωπίνων ατενισμών ήθελ’ είναι να έχη κανείς μια μέρα ένα συναξάρι με θαύματα δικά του, και με τίτλον 'Αγιος'. [...] Οι απόγονοι μια μέρα θαν τον προσκυνήσουνε, προσφέροντες εις το λείψανό του θυμιάματα και πανηγυρίζοντες το όνομά του! Ηδη βλέπει (ενν. ο καλόγερος) με την αρρωστημένη φαντασία του τες γυναικούλες του μέλλοντος να τρέχουνε στην καθέδρα του, ποια με κερί λαμπάδα, ποια με λάδι, για το καντήλι του, και ποια με άλλα. Αλλες πάλε να έρχωνται ξυπόλητες, οχ τη χώρα, τάμμα κ’ εκείνο για το παιδί τους. Οι παπάδες ν’ ανοίγουν την ασημένια κάσα του, και επί πληρωμή ναν τόνε δείχνουνε σε προσκυνητάδες και προσκυνήτριες!

Κοντσά (μεγάλη) δουλειά ν’ αγιάση κανείς και ν’ αξιωθή τιμές τέτοιες!

Αμποτε τα κλείθρα τούτα της πονηρίας, της βλακείας, της αποχτηνώσεως, να μη φθάσουν τον σιμωτινόν εικοστόν αιώνα. Οι άνθρωποι τότε να φιλοτιμώνται αλλέως. Και η γυναικούλες, νοημονέστερες, απ’ ό,τι είναι σήμερα, να μεταχειρίζωνται καλήτερα τον καιρόν τους, τα χρήματά τους, και την αθρωπιά τους». (Ιδού ο Ανθρωπος, επιμ. Γ.Γ.Αλισανδράτος, Ερμής 1993, σ. 62).

ΕΝΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ τόλμησε να στηρίξει την εργαζομένου στο ΙΚΑ κατά της εργοδοσίας που αρνούνταν να κολλήσει τα προβλεπόμενα ένσημα, και οι συνδικαλιστές του σύρθηκαν στα δικαστήρια για "συκοφαντική δυσφήμιση" του (παρανομούντος) εργοδότη! Ο λόγος για το Σύλλογο Εργαζομένων στα Φροντιστήρια Καθηγητών (ΣΕΦΚ), τέσσερα μέλη του οποίου δικάζονται την ερχόμενη Τρίτη στο Α΄ Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών μετά από μήνυση ιδιοκτήτη φροντιστηρίου (και αντιπροέδρου της σχετικής εργοδοτικής ένωσης), επειδή κατέθεσαν σχετικά στην ...αρμόδια δευτεροβάθμια επιτροπή του ΙΚΑ, η οποία -σημειωτέον- δικαίωσε την προσφυγή της "αδήλωτης" καθηγήτριας. Κι όμως, στους φιλελεύθερους καιρούς μας είναι δυνατό να συμβαίνει ακόμη κι αυτό...

 

 

01/04/06

 

ΜΕ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΝΘΗΜΑ «Απαγορεύστε τις απαγορεύσεις» διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη εκδήλωση "για δίκαιες, ανθρώπινες και αποτελεσματικές πολιτικές περί "ναρκωτικών"». Η εκδήλωση πραγματοποιείται από το δίκτυο «Ηλιόσποροι» και την Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης το μεθεπόμενο Σάββατο 15 Απριλίου, στη Νομική Σχολή ΑΠΘ.

Θα προηγηθεί συζήτηση με τον Γιώργη Οικονομόπουλο (γιατρό φαρμακευτικών εξαρτήσεων), τον Νίκο Παρασκευόπουλο (καθηγητή Νομικής ΑΠΘ) και τον Μιχάλη Τρεμόπουλο (νομαρχιακό σύμβουλο). Θα ακολουθήσει πάρτι με συμμετοχή πολλών συγκροτημάτων.

ΔΩΡΕΑΝ ΔΗΜΟΣΙΑ Ανώτατη Εκπαίδευση είναι το κεντρικό θέμα της εκδήλωσης που διοργανώνει η Δημοτική Κίνηση Αμαρουσίου «Κόντρα στον καιρό» την άλλη Κυριακή 9 Απριλίου (Δημαρχείο Αμαρουσίου, 11 π.μ.). Αφορμή για την εκδήλωση είναι η ίδρυση ιδιωτικού πανεπιστημίου από τον Δήμο Αμαρουσίου. Θα μιλήσουν ο Γιώργος Απέκης (καθηγητής ΕΜΠ, πρόεδρος ΠΟΣΔΕΠ), ο Γιώργος Ζάρδας (επίκ. καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών), η Πέπη Ρηγοπούλου (καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών) και ο Αλκής Ρήγος (επίκ. καθηγητής Παντείου).

ΑΠΟ ΤΙΣ 4 ώς τις 7 Μαΐου πραγματοποιείται στις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις Μπάσκετ-Ξιφασκίας (πρώην Δυτικό Αεροδρόμιο Ελληνικού) το 4ο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ (Ε.Κ.Φ.). Πρόκειται για κορυφαία εκδήλωση του κινήματος κατά της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης, στην οποία θα συμμετάσχουν πάνω από 30.000 άτομα, ανάμεσα στα οποία 7.000 - 10.000 επισκέπτες-ριες από άλλες χώρες, κυρίως ευρωπαϊκές, αλλά και από την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική.

ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ Ευρωπαϊκά Κοινωνικά Φόρουμ έγιναν στη Φλωρεντία (2002), στο Παρίσι (2003) και στο Λονδίνο (2004), όλα με μεγάλη επιτυχία. Η Αθήνα επελέγη ως πόλη διεξαγωγής του 4ου Ε.Κ.Φ. αφενός επειδή στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί ένα μαζικό και ζωντανό κίνημα κατά του νεοφιλελευθερισμού, του πολέμου και του ρατσισμού και, αφετέρου, λόγω της εγγύτητας της Ελλάδας με τα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη, την Τουρκία και τη Μέση Ανατολή, ώστε να διευκολύνονται τα κοινωνικά κινήματα αυτών των περιοχών νασυμμετάσχουν ουσιαστικά στο Ε.Κ.Φ. Ηδη έχουν συγκροτηθεί μαζικές αποστολές για το 4ο Ε.Κ.Φ. από την Τουρκία (900 άτομα), τις Ρωσία, Ουκρανία, Μολδαβία, Λευκορωσία και Γεωργία (350 άτομα), Ρουμανία και Βουλγαρία (από 100 άτομα), Πολωνία (200 άτομα), Παλαιστίνη και Ισραήλ (100 άτομα) κ.λπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι εκτός των χιλιάδων Δυτικοευρωπαίων, για πρώτη φορά σε Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ υπάρχει τόσο μεγάλη συμμετοχή κινημάτων από την «άλλη Ευρώπη» και τη Μέση Ανατολή.

Κορύφωση του 4ου Ε.Κ.Φ. θα αποτελέσει η πολυεθνική διαδήλωση, το Σάββατο 6/5 στις 4 μ.μ., από το Πεδίο Αρεως, κατά του νεοφιλελευθερισμού, του πολέμου και του ρατσισμού, για μια Ευρώπη των κοινωνικών κινημάτων και της αλληλεγγύης.

Λεπτομέρειες για το πρόγραμμα και τις συμμετοχές, στον ιστότοπο του Ε.Κ.Φ. http://athens.fse-esf.org.


 

 

 

www.iospress.gr