Η ΝΕΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΦΑΛΑΓΓΑ
Γοργόνες και μάγκες
1. / 2.
Οι «γιορτές» στο Γράμμο, στο Βίτσι και στου Μακρυγιάννη είναι ντεμοντέ για τη σύγχρονη ακροδεξιά. Προτιμά να μαζεύεται κάθε χρόνο στο άγαλμα του Μεγαλέξανδρου, στην παραλία της Θεσσαλονίκης, για να επικυρώσει το λίφτινγκ της και να ετοιμαστεί για τις δημοτικές εκλογές. Επί τη ευκαιρία, επιβάλλει και τη λογοκρισία της στη γειτονική Εκθεση Βιβλίου...
«Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;»
«Ζει...»
Είναι 9 Ιουνίου, σούρουπο στη Θεσσαλονίκη. Εκπληκτος, ο περιπατητής στην παραλία του Λευκού Πύργου κατά την τελευταία μέρα της έκθεσης βιβλίου ακούει την κραυγή της αδελφής του Μεγαλέξανδρου και την απάντηση του ενημερωμένου ναυτικού. Σπρώχνεται για να αντικρίσει τη γοργόνα και η έκπληξή του μεγαλώνει:
* Το πανάρχαιο ερώτημα διατυπώνεται από μια λευκοντυμένη μορφή, χωρίς λέπια και ουρά, από το βάθρο του αγάλματος του Μ. Αλεξάνδρου. Πρόκειται για το γνωστό βορειοελλαδίτη τηλε-ευαγγελιστή του εθνικισμού και της ορθοδοξίας, τον Κυριάκο -Best- Βελόπουλο.
* Γύρω του είναι συγκεντρωμένα γνωστά στελέχη της ακροδεξιάς, με πρώτο πρώτο το Γιώργο -Τηλεάστυ- Καρατζαφέρη.
* Μπροστά στο βάθρο έχουν ανεβάσει και δυο άλογα, για να συνδεθούν καθώς φαίνεται μέσω Βουκεφάλα με την αρχαιομακεδονική παράδοση. Και κάτω είναι συγκεντρωμένοι δυο τρεις χιλιάδες οπαδοί τους.
Εορταστική σύμπτωση
Γιορτάζουν -λέει- την επέτειο του θανάτου του Αλεξάνδρου. Θα είναι βέβαια κινητή εορτή. Γιατί αλλιώς δεν εξηγείται το γεγονός ότι αυτός ο εορτασμός συμπίπτει κάθε χρόνο με την ημέρα που τελειώνει το φεστιβάλ βιβλίου στη Θεσσαλονίκη.
1. Οι κακές γλώσσες υποστηρίζουν ότι μ' αυτό τον τρόπο οι διοργανωτές προσθέτουν στους οργανωμένους οπαδούς τους και τους περίεργους περιπατητές ή και τους κακότυχους βιβλιόφιλους που συνωστίζονται αυτή την τελευταία μέρα στα περίπτερα των εκδοτών στην παραλία.
Πρόκειται για ένα είδος ετήσιας συγκέντρωσης της βορειοελλαδικής ακροδεξιάς, που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της «Χρυσής Αυγής» και του «Στόχου». Το παραδέχτηκε ο ίδιος ο Βελόπουλος από το κανάλι του Καρατζαφέρη:
«Εγώ θέλω να είμαι ξεκάθαρος και απέναντι σε σας που ακούτε την εκπομπή. Η εκπομπή Ελληνόραμα και ο Κυριάκος Βελόπουλος θέλει να σας κοιτάει στα μάτια και να σας μιλάει ειλικρινά. Δεν την ξεκίνησα την εκδήλωση. Την ξεκίνησε η "Χρυσή Αυγή", ξεκαθαρισμένα, και ο αείμνηστος Καψάλης. Αυτοί είναι οι προπομποί, αυτοί ήταν οι μπροστάρηδες. Ακολούθησε ο Δίαυλος Ελλήνων».
Ο «Δίαυλος» αυτός είναι η οργάνωση του ίδιου του Βελόπουλου, ένα σωματείο μεταξύ των 40 που υποτίθεται ότι συνδιοργάνωναν τη συγκέντρωση. Στην εκδήλωση, πάντως, μνημονεύτηκαν ονόματα μόνο 5-6 σωματείων. Τα υπόλοιπα παραμένουν άγνωστα. Από επισήμους παρευρίσκεται μόνο ο εκπρόσωπος του τοπικού μητροπολίτη. Ο βουλευτής Κώστας Κιλτίδης, με τη γνωστή προϋπηρεσία στο «Κόμμα 4ης Αυγούστου», περιφέρεται στο βάθρο, αλλά ζητεί να μην ανακοινωθεί η παρουσία του. Καμένος από το Βίτσι, φυσάει και τον Αλέξανδρο.
Στην εκδήλωση πέρυσι είχε μιλήσει ο Κώστας Πρέκας. Φέτος μίλησε η κυρία Λιάνα Σουβαλτζή.
* «Πρόκειται για μια αρχαιολόγος» (sic), όπως μας ενημέρωσε ο κονφερανσιέ. Η πολιτική στόχευση της εκδήλωσης φανερώθηκε αμέσως: «Οποτε γίνουν εκλογές, εάν ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος (ου-ου-ου-ου-ου.... από το κοινό) και ο υπουργός Εξωτερικών (ου-ου-ου-ου-ου....) Γεώργιος Παπανδρέου δεν κάνουν αυτό που έχει ζητήσει η Αίγυπτος καιρό τώρα, την ηθική αποκατάστασή μου για να συνεχιστεί το έργο, να τους στείλετε στα σπίτια τους για να σωθεί αυτή η χώρα».
* Θερμά χειροκροτήματα και φωνές: «Αίσχος, είναι προδότες».
* Την παράσταση έκλεψε ο Γιώργος Καρατζαφέρης, ο οποίος παραλίγο να εμφανιστεί και ως «μπαοκτζής»: «Καταγγέλλω το κράτος των Αθηνών» ήταν η επωδός του. Κήρυξε μάλιστα και την εκστρατεία για την κατάληψη της Πόλης:
«Από δω είναι γραμμένο, είναι ταγμένο, ότι θα ξεκινήσει μια μέρα η μεγάλη πορεία για την Κωνσταντινούπολη».
Από τα μισόλογα του Καρατζαφέρη καταλάβαμε ότι επρόκειτο για προεκλογική συγκέντρωση: «Χαιρετίζω την προσπάθεια του Διαύλου και να ξέρουν τα παιδιά που αποτελούν αυτό τον πυρήνα ότι θα έχουν την αμέριστη συμπαράστασή μας και ελπίζω ότι θα πάρουν σύντομα τις πρωτοβουλίες που πρέπει για την πόλη, τη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη Βασιλεύουσα».
* Ενα λεπτό αργότερα, ο εκπρόσωπος του «Διαύλου», αφού μας είπε ότι είμαστε ο περιούσιος λαός, το ξεστόμισε: «Κυρίες και κύριοι, υποδεχθείτε τον υποψήφιο δήμαρχο Κυριάκο Βελόπουλο!» Συγκινημένος από την απροσδόκητη τιμή, ο κ. Βελόπουλος δήλωσε «πολύ μικρός για να αντεπεξέλθει» και ζήτησε τη βοήθεια του κοινού.
Παράξενο πράγμα! Μέχρι την παραμονή της εκδήλωσης, ο κ. Βελόπουλος δήλωνε ότι έχει τη συμπαράσταση του νυν δημάρχου, κ. Παπαγεωργόπουλου:
«Είμαι σίγουρος -γιατί μίλησα με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης- ότι του χρόνου θα την κάνει ο δήμαρχος. Να μην υπάρχουν ακρότητες ούτε φόβοι για επεισόδια». Την ημέρα της εκδήλωσης, όμως, ο δήμαρχος γιουχαΐστηκε: ου-ου-ου-ου... κοπρόσκυλο, κ.λπ.
* Για να μη μείνουν αμφιβολίες για το πολιτκό περιεχόμενο του εγχειρήματος, ο Βελόπουλος τελειώνοντας την ομιλία του κλείνει το μάτι στη «Χρυσή Αυγή»:
«Και κάτι τελευταίο που το χρησιμοποιούν κάτι φίλοι νεαροί στην ηλικία. Θα γυρίσουμε και η γη θα τρέμει, Συνέλληνες». Αν εξαιρέσουμε την τελευταία λέξη («Συνέλληνες»), πρόκειται για τη γνωστή ρήση που αποδίδεται στον Γκέμπελς και χρησιμοποιείται από τους νεοναζί σ' όλο τον κόσμο.
2. Οι Χρυσαυγίτες νεοναζί δεν είναι ικανοποιημένοι με τα «μαζικά ανοίγματα» του φίλου τους του Βελόπουλου. Φρόντισαν, λοιπόν, να δώσουν το δικό τους ραντεβού στον ίδιο χώρο και την ίδια ώρα, αλλά μία μέρα νωρίτερα, το Σάββατο 8 Ιουνίου.
Οι πικραμένοι
Λογάριαζαν, όμως, χωρίς τον ξενοδόχο: Αντιρατσιστικές και αριστερές οργανώσεις συγκεντρώθηκαν στο χώρο του αγάλματος πολλές ώρες πριν από την προγραμματισμένη εισβολή και απέκρουσαν την απόπειρα των νεοναζί.
* Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις απέκλεισαν το χώρο της αντιφασιστικής συγκέντρωσης και με το πρόσχημα της διατήρησης της τάξης απέκοψαν το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης βιβλίου.
* Οι Χρυσαυγίτες έμειναν δίπλα στο Λευκό Πύργο με τους λοστούς τους στο χέρι. Υστερα από συνεννόηση με τις αστυνομικές δυνάμεις παρατάχθηκαν στην παραλιακή λεωφόρο και έκαναν τα καραγκιοζιλίκια τους μπροστά στο άγαλμα του Φιλίππου, που βρίσκεται στο πεζοδρόμιο του μεγάρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Αφού, λοιπόν, δεν μπόρεσαν να φτάσουν στον «εορτάζοντα» γιο, ξεθύμαναν στον άμοιρο πατέρα.
3. Την επιλογή να οργανώσουν δική τους εκδήλωση είχαν και οι αυτοονομαζόμενοι «Ελληνόψυχοι» του φιλοχουντικού «Στόχου»:
* Μαζεύτηκαν καμιά δεκαριά, το πρωί της Κυριακής, μαζί με κάποιον μουσουλμανοφάγο που παρουσιάζεται ως το «Γεράκι» (ή μήπως Κοράκι;) της Ξάνθης. Κόλλησαν με τσιρότα στη βάση του αγάλματος τρεις σημαίες, άφησαν δυο στεφάνια και έφυγαν. Κανείς δεν τους πήρε χαμπάρι. Πικραμένοι κι αυτοί που τους έκλεψε τη δόξα ο Βελόπουλος, απειλούν ότι του χρόνου θα διοργανώσουν μόνοι τους την εκδήλωση, διότι: «Περίεργα γεγονότα συνέβησαν στην εκδήλωση για το Μεγαλέξανδρο. Ενώ όλοι περίμεναν να γίνει μια απλή τελετή όπως τα προηγούμενα χρόνια, με έκπληξη άκουσαν από τον πρόεδρο ενός κόμματος να δίνει το χρίσμα του υποψηφίου δημάρχου της πόλης σε γνωστό τηλεπαρουσιαστή!» Παρόμοια πικρία εκφράζουν με δήλωσή τους οι ακροδεξιοί της Κατερίνης (οργάνωση «Σάρισα»).
4. Εκείνος που απείχε εντελώς από τις εκδηλώσεις ήταν ο Μάκης Βορίδης και το «Μέτωπό» του.
* Ο εκλεκτός του «Μετώπου» για το δήμο της Θεσσαλονίκης, Γιάννης Κουριαννίδης, εμφανίστηκε βέβαια στις δύο κυριακάτικες εκδηλώσεις (την πρωινή του Στόχου και την απογευματινή του Διαύλου), αλλά και στις δύο τον προσφώνησαν με την ιδιότητα του εκδότη (του περιοδικού «Ενδοχώρα»). Μάταια κατέθεσε στεφάνι ο καημένος πρωί και βράδυ. Ούτε ένας από τους διοργανωτές δεν τον λυπήθηκε.
* Κατόπιν τούτου, την επομένη ο Βορίδης έβγαλε δελτίο τύπου, στο οποίο ταυτίζει τη συγκέντρωση των αντιφασιστών του Σαββάτου με τη συγκέντρωση Βελόπουλου-Καρατζαφέρη-Σουβαλτζή της επομένης:
«Δύο φορές μέσα σε 24 ώρες βεβηλώθηκε ο χώρος (...). Η δεύτερη φορά, την Κυριακή 9 Ιουνίου, ήταν η πιο οδυνηρή, αφού η βεβήλωση πραγματοποιήθηκε από ανθρώπους που υποτίθεται ότι έπρεπε να προστατεύσουν το νόημα και τη σημασία της εκδηλώσεως προς τον μέγιστο των Ελλήνων. Δυστυχώς, όμως, οι κύριοι αυτοί προτίμησαν να μετατρέψουν την εκδήλωση αυτή, από έκφραση τιμής του λαού της Θεσσαλονίκης προς τον μεγάλο του πρόγονο, σε προεκλογική φιέστα φιλόδοξου δημοσιογράφου της πόλεως».
5. Ακόμα πιο αποδυναμωμένος στην κούρσα της πρωτοκαθεδρίας στον ακροδεξιό χώρο εμφανίστηκε ο φίρερ Πλεύρης. Η «Πρώτη Γραμμή» του έκανε μόνο μια δειλή εμφάνιση με... ληγμένα τρικάκια: οι προκηρύξεις που πέταξαν οι οπαδοί του ήταν οι περσινές, με το σύνθημα «Ιμια 1996-2001. Δεν ξεχνώ - Θα εκδικηθώ».
Δείγμα γραφής
Ολα αυτά θα ήταν απλώς γραφικά και ασήμαντα, αν οι γιορτές των ακροδεξιών δεν αποτελούσαν το επιστέγασμα ενός πολύ σοβαρού επεισοδίου που σημειώθηκε λίγες μέρες νωρίτερα, στον ίδιο χώρο και με τους ίδιους πάνω κάτω πρωταγωνιστές. Φέτος για πρώτη φορά το Φεστιβάλ Βιβλίου είχε διεθνή χαρακτήρα. Σε ένα μεγάλο περίπτερο φιλοξενούνταν βιβλία από τις βαλκανικές χώρες. Δυστυχώς, όμως, ούτε οι ξένοι εκθέτες ούτε οι διοργανωτές -δηλαδή ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας- δεν είχαν υποβάλει προς έγκριση στον κ. Βελόπουλο και στο «Δίαυλο» τον κατάλογο των εκτιθέμενων βιβλίων.
Ανακάλυψε, λοιπόν, ο κ. Βελόπουλος ότι υπήρχε το όνομα «Μακεδονία» στα βιβλία που προέρχονταν από την ΠΓΔ Μακεδονίας! Επί μέρες από το σταθμό του κατήγγελλε το «σκάνδαλο». Παρόμοια στάση τηρούσε και η εφημερίδα «Τύπος της Θεσσαλονίκης» (πρώην «Bonus»), με ολοσέλιδους τίτλους: «Σκοπιανή προπαγάνδα στη γη της Μακεδονίας». Μια ομάδα του «Διαύλου» επισκέφθηκε το περίπτερο και σταμπάρισε τα πιο «επικίνδυνα» βιβλία. Και το απόγευμα της 28ης Μαΐου έδωσαν «αυθόρμητο ραντεβού» 200 οπαδοί του «Διαύλου» και με επικεφαλής τον Βελόπουλο εισέβαλαν στο περίπτερο, απαίτησαν και πέτυχαν την απόσυρση όσων βιβλίων δεν τους άρεσαν.
Η υπόθεση είναι πολύ σοβαρή. Οχι τόσο το ίδιο το επεισόδιο, αλλά το γεγονός ότι επιβραβεύθηκε ο «τσαμπουκάς» των γνωστών αγνώστων ελληναράδων. Τα βιβλία που επέλεξε η άγνοια και ο φανατισμός παρέμειναν μέχρι τέλους στοιβαγμένα σε ένα χαρτοκιβώτιο. Ανάμεσά τους και βιβλία παντελώς άσχετα με ο,τιδήποτε θα μπορούσε να επισύρει την μήνιν του κάθε εθνικόφρονα:
* Ολα τα βλάχικα βιβλία που προέρχονταν από την ΠΓΔ Μακεδονίας, γραμμένα με λατινικό αλφάβητο. Ανάμεσά τους και μεταφράσεις των κλασικών στα βλάχικα.
* Το Τετράγλωσσο Λεξικό της Μοσχόπολης (1802), μεγάλης ιστορικής αξίας.
* Ολα τα βιβλία από την ΠΓΔΜ και τη Βουλγαρία που είχαν τη λέξη Μακεδονία ή το επίθετο «μακεδονικός» στο εξώφυλλό τους. Ακόμα και ένα βιβλίο μακροοικονομίας. Είχε αυτό το άτιμο το πρόθεμα «Μακ» και τους μπέρδεψε.
* Το βιβλίο του Nicolas Platon «Civilizatia Egeeana» (Αιγαιατικός Πολιτισμός στα ρουμάνικα) βρέθηκε μισοσκισμένο. Προφανώς αυτοί που το έσκισαν νόμισαν ότι αναφέρεται στην «Αιγαιατική Μακεδονία», όρο που χρησιμοποιούν οι κάτοικοι της ΠΓΔΜ, όταν αναφέρονται στην ελληνική Μακεδονία. Βέβαια το βιβλίο αφορά τον κυκλαδίτικο και το μινωικό πολιτισμό...
Το πραγματικό σκάνδαλο είναι ότι σ' αυτή την πρωτοφανή επίδειξη δύναμης της εθνικιστικού παρακρατισμού αντέδρασε με ανακοίνωσή του μόνο το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι, η πολιτική οργάνωση φοιτητών Ιατρικής του ΑΠΘ «Ανασύνθεση» και από τους πολιτικούς της πόλης μόνο ο υποψήφιος δήμαρχος Τάσος Κουράκης και ο υποψήφιος νομάρχης Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Οι συνήθως λαλίστατοι βουλευτές της πόλης (Ψωμιάδης, Παπαθεμελής κ.λπ.) δεν σχολίασαν το επεισόδιο. Οι αρμόδιοι του Συνδέσμου Εκδοτών αιφνιδιάστηκαν από την εισβολή και προτίμησαν να αποσιωπήσουν το γεγονός, φοβούμενοι το διεθνές σκάνδαλο, όπως μας εξηγεί ο κ. Χαράλαμπος Μπαρμπουνάκης σε διπλανή στήλη.
Ομως το σκάνδαλο έγινε. Στις 31 Μαΐου η κυβέρνηση της ΠΓΔΜ προέβη σε διάβημα σε Σκόπια και Αθήνα. Τα ελληνικά υπουργεία Πολιτισμού και Εξωτερικών δεν απάντησαν -τουλάχιστον δημόσια. Και έμεινε μόνο το ημιεπίσημο «Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων» να φιλοξενεί ασχολίαστες τις απόψεις του «Διαύλου» (3/6/02), δίνοντας την εντύπωση ότι η κυβέρνηση επιβραβεύει τους δράστες.
Επί μέρες ο κ. Βελόπουλος περιέγραφε περήφανος από την καθημερινή τηλεοπτική του εκπομπή το επεισόδιο, επιδίωκε όμως προσεκτικά να αποσείσει από πάνω του την ευθύνη. Διαβεβαίωνε πως «δεν ήταν αυτός που προκάλεσε την απόσυρση», αλλά 200 ή 300 ανώνυμοι «Ελληνες». Οταν βέβαια επιχείρησε να ιδιοποιηθεί την υπόθεση ο επίδοξος μιμητής του στον ίδιο ιδεολογικό αλλά και επαγγελματικό χώρο (τηλε-μάρκετινγκ εθνικιστικών βιβλίων), ο Βελόπουλος εξεμάνη: «Βγήκε κάποιος γελοίος χαμερπής να πει ότι το 'κανε αυτός».
* Ακούστε πώς περιγράφει ο Βελόπουλος το επεισόδιο: «Απλά τα πήραμε, τα βάλαμε πάνω στο θρανίο και τους είπαμε "δεν επιτρέπεται αυτά τα βιβλία να είναι εδώ". Και την άλλη μέρα οι άνθρωποι το κατάλαβαν. (...) Μπράβο στον Μπίμπη (σ.σ. αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εκδοτών) και τον Μπαρμπουνάκη, που πήραν χαμπάρι τι πάνε να κάνουν οι Σκοπιανοί».
Η ουσία παραμένει. Με την αδυναμία των διοργανωτών και την ανοχή του υπουργείου Πολιτισμού δεν αποκαταστάθηκε η τάξη μέχρι το τέλος της έκθεσης. Τα βιβλία που επέλεξαν οι 200 «ειδικοί» έμειναν μέχρι το τέλος κρυμμένα. Παρόμοια μαζική -και επιτυχημένη- δίωξη βιβλίων από αγανακτισμένους πολίτες δεν έχει σημειωθεί σε συνθήκες δημοκρατίας. Αλλά οι «αγανακτισμένοι» τη δουλειά τους κάνανε. Θα ετοιμάζονται τώρα να υποβάλουν στον Σύνδεσμο Εκδοτών τον κατάλογο των «απαγορευμένων» και «αντεθνικών» βιβλίων που πρέπει να ριχτούν στα χαρτόκουτα και στις αποθήκες. Και το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού θα αναρωτιέται για ποιο λόγο μας κοιτούν με δυσπιστία οι γείτονες, όταν τους αναλύουμε τα βαλκανικά μας «ανοίγματα».
Ζει, λοιπόν, ο Μεγαλέξανδρος;
Ο κ. Βελόπουλος μας λέει ότι «αυτό είναι το ένα και μοναδικό ερώτημα που πλανάται».
Εμείς θα προσθέσουμε άλλο ένα ερώτημα: τελικά ήταν ζωντανό σεξ ή όχι αυτό που πρόσφεραν οι παρουσιάστριες σε κανάλι της συμπρωτεύουσας την περασμένη βδομάδα; Θα μας πείτε, τι σχέση έχει το ένα με το άλλο. Πώς δεν έχει! Πρόκειται για το ίδιο κανάλι που φιλοξενεί καθημερινά τον ελληνορθόδοξο φονταμενταλισμό του κ. Βελόπουλου!
(Ελευθεροτυπία, 23/6/2002)
www.iospress.gr ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ |