ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ


1.   2.   3.

 


ΣΤΟ ΟΡΙΟ


ΑΥΤΟ-ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ. "Αυτό-γενοκτονία", και μάλιστα εθνική, χαρακτηρίζει τις εκτρώσεις ο Θέμος Αναστασιάδης από τη στήλη του στο "Βήμα". "Ήταν δυσάρεστη έκπληξη", σημειώνει, "να βλέπεις στην τηλεόραση γυναίκες πολιτικούς, βουλευτίνες, φεμινίστριες, συγγραφείς κ.ά. να... καμαρώνουν περίπου την... κατάκτηση του δικαιώματος στην άμβλωση, προχθές, Ημέρα της Γυναίκας. Με επιχειρήματα δεκαετίας του '70, που δεν έχουν καμία σχέση με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, διαλαλούσαν ότι... απειλείται η προσωπικότητα της γυναίκας και τα σχετικά ξεπερασμένα και εκτός τόπου και χρόνου" (10/3/2000). 

ΕΥΛΟΓΙΑ. Πατριαρχικές παραινέσεις για το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας στο μήνυμα του κ. Βαρθολομαίου κατά την ολοκλήρωση της επίσκεψής του στη Θράκη. "Ο μεγαλύτερος πλούτος σας είναι τα τέκνα", υπογράμμισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, τονίζοντας ότι έχουν τεράστια ευθύνη όσοι αποφασίζουν να παρεμποδίσουν τα παιδιά αυτά να έλθουν στη ζωή. "Η πολυτεκνία δεν είναι δυσβάστακτο βάρος, είναι ευλογία", υποστήριξε ο κ. Βαρθολομαίος ("Τα Νέα" 3/10/1997).

ΗΡΩΙΣΜΟΣ. Σε άρθρο του με τίτλο "Ο ηρωισμός της τεκνοποιίας!", ο Σαράντος Καργάκος εξηγεί τις θέσεις του για τη σωστή πολιτική, δίνοντας ένα νέο περιεχόμενο στην ιδιότητα του πολίτη: "Θέλουμε να λεγόμαστε πολίτες και να έχουμε δικαιώματα πολίτη. Όμως πολίτης είναι αυτός που κάνει πολιτική. Και η καλύτερη πολιτική του γονιού είναι τα παιδιά του. Όσο πιο πολλά και πιο καλά παιδιά κάνει, τόσο πιο καλή πολιτική κάνει. Γι' αυτό πρέπει να εφαρμόσουμε μια νέα πολιτική για το παιδί, ξεκινώντας από τους γονείς: Καλοί γονείς-καλά παιδιά. Καλά παιδιά, καλά γεράματα για τους γονείς. Που σημαίνει γεράματα χωρίς ξεμωράματα, χωρίς τη μοναξιά κάποιου μοντέρνου και φωτεινού γηροκομείου" ("Τύπος της Κυριακής" 20/2/2000).

ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ. Σχολιάζοντας το χάπι για την άμβλωση, ο Δημήτρης Ιατρόπουλος αναφέρεται στο μοναχικό αγώνα του για τη μονιμοποίηση των αμβλώσεων κατά τη δεκαετία του '80 και σημειώνει: "Εν τούτοις, κάτι με τρώει που θέλω να σας το εξομολογηθώ: Εντάξει λοιπόν με τις αμβλώσεις. Με τις... γεννήσεις, τι θα κάνουμε σ' αυτόν τον τόπο; Η μεγάλη μάστιγα της υπογεννητικότητας που χτυπάει τα τελευταία χρόνια την Ευρώπη έχει κιόλας χτυπήσει εδώ και δεκαετίες τη χώρα μας. [...] Συνέλληνες, λιγοστεύουμε! Σε λίγα χρόνια θα καταντήσουμε μια κοινωνία συνταξιούχων! Ένας μεγάλος αριθμός των γυναικών που θα χρησιμοποιήσουν το καινούριο χάπι, θα προχωρήσουν σε άμβλωση, όχι απαραίτητα για κλειστούς κοινωνικούς λόγους, αλλά γιατί δεν αντέχουν, με το σημερινό τρόπο ζωής τους, να μεγαλώσουν τα παιδιά που θα αποσύρουν τόσο νωρίς, με μια άμβλωση, απ' την πιθανότητα της ύπαρξης..." ("Έθνος" 16/2/2000).

ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ. Με την (προφανή, για λόγους ευγονικούς) εξαίρεση της άμβλωσης σε περίπτωση "διαπιστωμένης ανωμαλίας του εμβρύου" ή βιασμού, η Χρυσή Αυγή προτείνει την απαγόρευση των εκτρώσεων και αυστηρές ποινές για τους παραβάτες. Έτσι, πιστεύει ότι θα αντιμετωπιστεί "η αισχρή αυτή γενοκτονία που προάγεται μέσα στα πλαίσια του σχεδίου για τον αφανισμό της Λευκής Φυλής, ώστε να μπορέσει να επικρατήσει ευκολότερα ο διεθνής Σιωνισμός" ("Χρυσή Αυγή" 19-25/6/1998). 

ΥΠΕΡΒΑΣΗ. Να λυτρωθούμε επιτέλους από τον εφιάλτη του "δημογραφικού προβλήματος" προτείνει ο Χρήστος Πασαλάρης, προσφέροντας μια νότα αισιοδοξίας μέσα στη γενική μαυρίλα του γενικευμένου άγχους για την υπογεννητικότητα της χώρας: "Στο εγγύς μέλλον η δύναμη των κρατών δεν θα μετριέται πια ούτε με το έδαφος που κατέχουν, ούτε με τον αριθμό των κατοίκων τους, αλλά με τη γνώση, την εξυπνάδα και την ευψυχία του πληθυσμού τους, δηλαδή με την ποιότητα και όχι με τον όγκο. Δόξα τω Θεώ, σε όλα αυτά υπερέχουμε εμείς οι Έλληνες. [...] Να μείνουμε δέκα εκατομμύρια που ο καθένας μας θα αξίζει όσο χίλιοι γείτονες!" ("Ελεύθερος Τύπος" 14/1/2000).


ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Fiametta Venner, "L' opposition a l' avortement. Du lobby au commando" (εκδόσεις Berg, Παρίσι 1995). Επισκόπηση των κινήσεων που τάσσονται τα τελευταία χρόνια κατά των νόμιμων εκτρώσεων στη Γαλλία. Συστηματική ανάλυση της ακροδεξιάς ιδεολογίας τους και τεκμηρίωση των διασυνδέσεών τους με τις γερμανικές νεοναζιστικές οργανώσεις, καθώς και με τα τρομοκρατικά αμερικανικά κομάντο των "υπερασπιστών της ζωής".

Της ίδιας, "Το κίνημα υπέρ της ζωής στην Ευρώπη", στον συλλογικό τόμο "Το φύλο των δικαιωμάτων. Εξουσία, γυναίκες και ιδιότητα του πολίτη" (Πρακτικά του ομότιτλου συνεδρίου που διοργανώθηκε από το Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών Διοτίμα στην Αθήνα, 9-10 Φεβρουαρίου 1996, εκδόσεις Νεφέλη 1999). Η δράση των πολεμίων της άμβλωσης σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, το ιδεολογικό περιεχόμενο του λόγου τους και η βαθμιαία προσχώρησή τους σε όλο και πιο "ριζοσπαστικές" (βλέπε τρομοκρατικές) μορφές πάλης. Η εργασία στηρίζεται σε ανάλυση των δημοσιευμάτων του φιλικού προς τις κινήσεις αυτές Τύπου, καθώς και στις προφορικές μαρτυρίες μαχητικών στελεχών τους από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αγγλία και την Ισπανία. 

"Έκτρωση 1976-1986. Ιστορία μιας διεκδίκησης" (αφιέρωμα στο φεμινιστικό περιοδικό Δίνη, τεύχος 1, Δεκέμβριος 1986). Λεπτομερές χρονικό του φεμινιστικού αιτήματος για νομιμοποίηση των εκτρώσεων στην Ελλάδα. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει και τα σημαντικότερα σχετικά ντοκουμέντα της εποχής. 

Φάνης Πάλλη-Πετραλιά, "Η άτεκνη χώρα. Δημογραφική εξέλιξη-Προοπτικές" (εκδόσεις Ι. Σιδέρης, Αθήνα 1977). Οι θέσεις της βουλευτού της ΝΔ για το δημογραφικό και, σε παράρτημα, η σχετική πρόταση νόμου του Σεπτεμβρίου 1994 και τα Πρακτικά της συζήτησης στη Βουλή που πραγματοποιήθηκε στις 23 Φεβρουαρίου 1995. "Εάν οι Έλληνες", σημειώνει η κυρία Πάλλη-Πετραλιά, "είχαν κάνει τον μισό αριθμό παιδιών απ' όσα κομπιούτερ ή κινητά τηλέφωνα αγόρασαν, το βιβλίο 'Η άτεκνη χώρα' δεν θα είχε λόγο να γραφεί!"


ΔΕΙΤΕ

Καταιγίδα χωρίς κεραυνό (Rain without Thunder) του Γκάρι Μπένετ (1992). Στη Νέα Υόρκη ενός σχετικά κοντινού μέλλοντος, οι γυναίκες καταδικάζονται όταν κάνουν έκτρωση. Φυλακίζονται επίσης όσοι τις βοηθούν με βάση ένα νόμο περί "απαγωγής αγέννητου παιδιού". 

Πολίτις Ρουθ (Citizen Ruth) του Αλεξάντερ Πέιν (1996). Γκροτέσκα σάτιρα της διαμάχης για τις εκτρώσεις στις ΗΠΑ. 

(Ελευθεροτυπία, 26/3/2000)

 

www.iospress.gr                                  ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ  -  ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ