ΤΟ ΚΟΜΜΑ ΠΛΕΥΡΗ ΣΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Οι Αρχαιολάτρες Πολιτεύονται

1.   2.   3.



Οι δημόσιες σχέσεις του νεοναζισμού

Το χαμόγελο υπεροχής του επίδοξου φίρερ των προγονόπληκτων, Κ. Πλεύρη, στο κλείσιμο του συμποσίου, δεν οφειλόταν μόνο στην εδραίωση των ιδεών του σε ένα ακόμα ακροατήριο. Ο ζηλωτής του ρατσισμού χαιρόταν για μια πολύ πιο σπουδαία δικαίωση, έστω κι αν φαίνεται συμβολική. Από τα καλτ κανάλια, τα θλιβερά τοκ σόου της εποχής του εθνικιστικού παροξυσμού και τις συνάξεις των ανυπόληπτων Χρυσαυγιτών, ο Κ. Πλεύρης βρέθηκε επιτέλους στο Πολεμικό Μουσείο (χώρο επίσημο που τόσο ποθούσε να εκπορθήσει), δίπλα σε αναγνωρισμένους επιστήμονες, παράγοντες του δημόσιου βίου (τους οποίους χρόνια τώρα καλεί να αναμετρηθούν μαζί του, για να νομιμοποιηθεί). Χάρη στους ευέλικτους εκδότες του "Τρίτου Ματιού" η καριέρα του φίρερ και η διάδοση της μισαλλοδοξίας του εξελίσσονται άριστα. Ως τώρα δεν τα πήγαινε και τόσο καλά.
Τον Απρίλιο του 1997, όταν ένας άλλος εκδότης του "χώρου", ο "οίκος Γεωργιάδη", ζήτησε την αίθουσα διαλέξεων του Πολεμικού Μουσείου για ομιλία του αστέρα της ακροδεξιάς, το Μουσείο αρνήθηκε. Και τότε η ομιλία θα ήταν -όπως πάντα, άλλωστε- αρχαιοελληνικού, δήθεν, ενδιαφέροντος. Από τη διοίκηση, όμως, του Μουσείου (που ανήκει στη δικαιοδοσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας) επισημάνθηκε ο κίνδυνος "να εμφανιστεί το Πολεμικό Μουσείο ως βήμα προώθησης ακραίων θέσεων σε ζητήματα ιδιαίτερα ευαίσθητα, όπως εκείνα της εξωτερικής πολιτικής και της πολιτικής αντιμετώπισης μειονοτήτων μέσα στην Ελλάδα". Ο φίρερ έγινε έξαλλος. Σε έξι εκπομπές του από το Tele-City εξαπέλυσε απίστευτες βρισιές και συκοφαντίες εναντίον του τότε προέδρου του Μουσείου αντιστράτηγου Νικ. Μπέλμπα. Παράλληλα, δίνοντας "στον αέρα" τον αριθμό του τηλεφώνου του αντιστράτηγου "που φέρει απαραδέκτως και αναξίως τη στολή", διέταξε τα τάγματα εφόδου του να περιποιηθούν τον "δειλό". Η υπόθεση, αφού απασχόλησε και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, που αξίωσε από το Tele-City να αποκαταστήσει την τιμή και την υπόληψη του κ. Μπέλμπα, έφτασε και στα δικαστήρια. Στις 8.4.1998, το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών καταδίκασε τον Πλεύρη και το κανάλι του νεοδημοκράτη βουλευτή Γ. Καρατζαφέρη, για συκοφαντική δυσφήμηση και ηθική ευθύνη στα αδικήματα της εξύβρισης και της απειλής από του ελληνόφρονες οπαδούς τους. Η αποζημίωση που καλούνται να πληρώσουν οι ένοχοι αγγίζει τα 70 εκατομμύρια δρχ.
Δεν υπάρχει συνέχεια στην πολιτική των διοικήσεων του Πολεμικού Μουσείου; -ρωτήσαμε τον αντιπρόεδρο του σημερινού, νέου, Δ.Σ, κ. Αποστόλου. "Τι να σας πω. Αλλο Δ.Σ, άλλες αποφάσεις. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα εμείς. Δεν σημαίνει πως ό,τι αποφασίζει κάποιος μονόχνωτα θα το ακολουθούμε πάντα εφ' όρου ζωής", μας απάντησε την παραμονή της εμφάνισης Πλεύρη στο Μουσείο. Επιμείναμε. "Κοιτάξτε", είπε ο κ. Αποστόλου, "ό,τι γίνεται στο Πολεμικό Μουσείο γίνεται με αποφάσεις του Δ.Σ. Εγώ δεν έχω να σχολιάσω τίποτα. Ξέρω απλώς ότι η αίθουσα διατίθεται στις εκδόσεις Εσοπτρον και απ' ό,τι βλέπω μάλιστα οι ομιλητές είναι διάφοροι καθηγητές. Είναι ο τέως πρύτανης του Πολυτεχνείου, ένας καθηγητής της Σχολής Δοκίμων και άλλοι".
Αν οι ανώτατοι αξιωματικοί που διευθύνουν το Πολεμικό Μουσείο δεν εκτιμούν τον κ. Πλεύρη ήδη από την εποχή της δικτατορίας (τότε που τους δίδασκε, ως κουμπάρος και ευνοούμενος του πραξικοπηματία Λαδά, στη σχολή Πολέμου), κάτι άλλο θα τους ώθησε να τον δεχτούν στο σαλόνι τους. Ο Στάμος Στίνης, πάντως, ένας από τους διοργανωτές, ευχαρίστησε θερμά τον πρόεδρο και το Δ.Σ του Μουσείου "για την παλικαριά τους να μην ενδώσουν σε πιέσεις που ασκήθηκαν με στόχο την ακύρωσή του". Δεν χρειάζονται και ειδικές ικανότητες για να καταλάβουμε ότι η παρέα του "Τρίτου Ματιού" εργάστηκε με βάση τα πιο προωθημένα συστήματα δημοσίων σχέσεων. Στις μέρες μας είναι σχετικά απλό να πείσεις για τη δική σου εγκυρότητα, αρκεί να αποδείξεις ότι βρίσκεται κοντά σου κάποιος (περισσότερο ή λιγότερο) έγκυρος. Πάντοτε με τη σημαία του πλουραλισμού και της επιστημοσύνης, ένα θέμα γενικό και αόριστο, όπως "η αρχαιοελληνική παράδοση στην τρίτη χιλιετία", δεν αφήνει αδιάφορους τους καλοπροαίρετους εισηγητές -ιδίως αν οι διοργανωτές δεν κρίνουν απαραίτητο να τους πουν ολόκληρη την αλήθεια για το πάνελ και τα υπόλοιπα δεδομένα της συνάντησης.
Είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι ο κ. Μαρκάτος ήταν απολύτως ενήμερος για τα ερωτήματα που έθεσαν οι συμποσιάρχες, του τύπου "Θα μπορούσε και πρέπει να αναγνωριστεί ως επίσημη θρησκεία το Ελληνικό Δωδεκάθεο". Ομως, οι οπαδοί της επιστροφής στο Δωδεκάθεο ή οι ακόμα πιο προχωρημένοι λάτρεις της φυλετικής και πνευματικής ανωτερότητας των Ελλήνων (που, όπως "αποδεικνύουν", αυτό οφείλεται στη "συγγένειά μας με εξωγήινους πολιτισμούς"), έμειναν με την εντύπωση ότι ο πρώην πρύτανης ανήκει στο κίνημά τους. Κι άλλοι ομιλητές νομιμοποίησαν την τερατολογία, τον ανορθολογισμό, το φανατισμό και το ρατσισμό. Δεν ήξερε ο πανέξυπνος και καλοπληροφορημένος πατέρας Μεταλληνός που πήγαινε; 'Η μήπως βρίσκεται σε επικίνδυνη πολιτική αποστολή με σκοπό να ξαναενώσει τον ελληνισμό με τον χριστιανισμό, μετά τη διαπίστωση ότι απομακρύνονται μεταξύ τους; Τι δουλειά είχε η "μεταρρυθμίστρια", σύμβουλος του υπουργείου Παιδείας, Μαρία Τζάνη, να τσακώνεται περίπου σαν σε γηπεδικό πηγαδάκι, απολύτως σίγουρη πως φταίνε οι Εβραίοι μεταφραστές από τα αραβικά που ο κόσμος πιστεύει ότι το "μηδέν" το ανακάλυψαν οι Αραβες και όχι οι Ελληνες;
Δύο από τους προσκεκλημένους, ο καθηγητής της Σχολής Δοκίμων Ιωάννης Λουκάς και η καθηγήτρια νεοελληνικής φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης Λίτσα Χατζοπούλου, κατάλαβαν -εκ των υστέρων- ότι οι προθέσεις του συμποσίου δεν ήταν καθόλου επιστημονικές. Με επιστολή του ο κ. Λουκάς, το απόγευμα της πρώτης ημέρας δήλωσε την αποχώρησή του: "Αποδέχτηκα την πρόταση ευελπιστώντας ότι, τουλάχιστον, μαζί με τους πανεπιστημιακούς Ν. Μαρκάτο, Β. Μπακούρο, Λ. Χατζοπούλου, των οποίων γνωρίζω και τιμώ το έργο, θα συνέβαλα στην επιτυχία μιας επιστημονικής συνάντησης σχετικής με ένα θέμα το οποίο αποτελεί αντικείμενο πολυετούς έρευνας από μέρους μου. Δυστυχώς, όμως, η παρουσία και η απικράτηση φορέων του βιολογικού φυλετισμού, της ξενοφοβίας και του υπερεθνικισμού -την παρουσία των οποίων αγνοούσα- με αναγκάζουν να αποχωρήσω για να μη νομιμοποιήσω ιδεολογίες και πρακτικές που δεν συνάδουν με το επιστημονικό και το δημοκρατικό ήθος και ύφος". Ρωτήσαμε τον κ. Λουκά αν γνώριζε ότι στις προθέσεις των οργανωτών ήταν η θεματική σύνδεση παγανισμού, ωμοφαγίας, ελληνικού DNA κ.λπ με την τρίτη χιλιετία. "Τα αγνοούσα παντελώς", μας απάντησε. "Οχι μόνο θεωρώ επικίνδυνα αυτού του είδους τα πυροτεχνήματα και τις αναμοχλεύσεις, αλλά πιστεύω ότι γίνονται εκ του πονηρού, επειδή πουλάει το θέμα. Κι απ' όλα αυτά κερδισμένη βγαίνει η ρατσιστική ακροδεξιά".
Η κ. Χατζοπούλου, η οποία ανυποψίαστη είχε ετοιμάσει μια ανακοίνωση με θέμα "Η ρομαντική Ελλάδα μεταξύ Ανατολής και Δύσεως (1830-1880), επίσης έπεσε απ' τα σύννεφα όταν αντελήφθη τί συνέβαινε: "Το συμπέρασμα μου ήταν ότι η αρχαία ελληνική παιδεία χρησιμοποιείται ευρέως από ορισμένους κύκλους ως άλλοθι για τη στήριξη ακραίων ιδεολογιών. Η επιστημονική προσέγγιση προϋποθέτει γνώση, αντικειμενικότητα και νηφαλιότητα, στοιχεία που εμφανώς δεν διέθεταν αρκετοί από τους ομιλητές αλλά και τους ακροατές. Εκτοξεύτηκαν απρεπείς και αήθεις χαρακτηρισμοί εναντίον όσων βλέπουν την αρχαία παράδοση με αγάπη, αλλά όχι με τη στείρα εκείνη αρχαιολατρία που επιτάσσει λ.χ, την αναβίωση των ελευσινίων μυστηρίων. Η αρχαία ελληνική παιδεία είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση ώστε να αφεθεί στα χέρια ανθρώπων που τη διαστρεβλώνουν σκοπίμως. Γι' αυτό αρνήθηκα να συμμετάσχω στη συζήτηση που είχε προγραμματιστεί για το βράδυ του Σαββάτου, εφόσον είχε ήδη διαφανεί ότι η παρουσία μου θα νομιμοποιούσε απόψεις και στάσεις τις οποίες καταδικάζω".
Και πού να άκουγαν οι άνθρωποι και τις κυριακάτικες ομιλίες κάτι "μακεδονομάχων" οπαδών των UFO και του πιο βλακώδους ρατσισμού, σαν τον Ανέστη Κεραμυδά. 'Η κάτι απίθανους "μελετητές" (και κρανιομέτρες) της ελληνικής φυλής, πολέμιους των μικτών γάμων των Ελλήνων με τους "βαρβάρους", σαν τον Παναγιώτη Μαρίνη.



Οι οικοδεσπότες του Πολεμικού Μουσείου

Σύμφωνα με την αναγγελία του Συμποσίου, τη διοργάνωση είχε αναλάβει το περιοδικό "Τρίτο Μάτι" και οι εκδόσεις "Εσοπτρον". Ως χορηγός αναφερόταν το Ράδιο Ηρόδοτος. 
Ξεφυλλίζοντας το τελευταίο τεύχος του περιοδικού "Τρίτο Μάτι", διαπιστώνουμε ότι συγκεντρώνει όλα τα ρεύματα του αυτοονομαζόμενου χώρου των (εσωτερικών και εξωτερικών) αναζητήσεων. Εντυπωσιακή η συνύπαρξη οπαδών της καταγωγής μας από τους εξωγήινους, δίπλα σε παραδοσιακούς ελληνορθόδοξους, οι οποίοι με τη σειρά τους δεν ενοχλούνται από την παράλληλη προβολή βουδιστών, κι εκείνοι, πάλι, μοιάζουν καλοβολεμένοι κοντά σε κάθε είδους πάρα- (-θρησκεία, -ψυχολογία, -λογισμό). Διαβάζοντας το εισαγωγικό κείμενο του εκδότη-διευθυντή, βρίσκουμε μια εξήγηση γι' αυτόν τον ασυνήθιστο πλουραλισμό: "Είναι τέτοια η χιονοστιβάδα των εξελίξεων, ώστε είναι πολύ πιθανόν η Αποκάλυψη να συμβαίνει ήδη, ο Νοστράδαμος να επαληθεύεται, οι κολοκύθες του πατρο-Κοσμά να γυρίζουν γύρω από τη Γη, και μεις να μην το έχουμε καταλάβει."
Χάρη σ' αυτή την πολυσυλλεκτικότητα, το μηνιαίο αυτό περιοδικό έχει σημαντική απήχηση. Μέσω πρακτορείου, στην Αθήνα πουλάει από 5.500-6.500 φύλλα και στην επαρχία 4.500. Ο συνολικός αριθμός εγγίζει τις 15.000, αν συνυπολογιστούν οι συνδρομές και οι πωλήσεις στα βιβλιοπωλεία. Μια συγκριτική εικόνα έχουμε αν παραβάλουμε την αντίστοιχη κυκλοφορία μέσω πρακτορείου του περιοδικού "Απολλώνειο Φως", ενός "σκληρού" αρχαιοφιλικού εντύπου. Την ίδια περίοδο πούλησε από 152 έως 423 φύλλα το μήνα στην Αθήνα.
Οι εκδόσεις "Εσοπτρον" κινούνται στο ίδιο κλίμα των μεταφυσικών εσωτερικών αναζητήσεων και της "εφαρμοσμένης" παραψυχολογίας. Ενδεικτικός τίτλος: "Κβαντική συνειδητότητα". Και για όποιον δεν καταλαβαίνει, το βιβλίο "περιέχει ένα πλήθος εντυπωσιακών ασκήσεων και πρακτικών ανάπτυξης της κβαντικής συνειδητότητας, που είναι εύκολες και προσιτές στον καθένα μας και όταν εκτελούνται συνειδητά μας υπόσχονται σημαντικότατα θεραπευτικά οφέλη"!
Το "Ράδιο Ηρόδοτος 107.3" (στην πραγματικότητα εκπέμπει στους 107.4) είναι σαφώς προσανατολισμένο στην αρχαιολατρία, όσο αυτό είναι βεβαίως δυνατό. Δεν μπορεί κανείς να διακρίνει κάποια ιδιαιτερότητα στο ειδησεογραφικό του κομμάτι, το οποίο έχει τη σφραγίδα του γνωστού δημοσιογράφου Κώστα Χούντα, ούτε και στις μουσικές επιλογές, που περιορίζονται σε ελληνικά κομμάτια. Οι εκπομπές λόγου, όμως, περιλαμβάνουν "ελληνοπρεπείς" αναλύσεις ή και απαγγελίες αρχαίων κειμένων. Καλύπτεται η δραστηριότητα των ομοφρόνων οργανώσεων και προβάλλονται τα βιβλία και τα περιοδικά τους. Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν οι διαφημιστικές καταχωρίσεις, οι οποίες μαρτυρούν για το υλικό μέρος αυτού του ρεύματος. Οι αρχαιόφιλοι, λοιπόν, ως "πελάτες":
"Δώστε ραντεβού σ' ένα χώρο μυθικό, εκεί που έδιναν ραντεβού οι αρχαίοι θεοί", μας λέει μια διαφήμιση μεζεδοπωλείου. Και αν έχετε απορία πού έδιναν ραντεβού οι θεοί, ιδού η απάντηση: "Στην πλατεία της Βαρυμπόμπης. Ενας χώρος όμοιος με αυτόν του Ολύμπου." Οσο για το τι φάτε, προτείνονται "πολίτικα γλυκά και μοναδικά παγωτά, αλλά και θεϊκές ουζοποικιλίες." Μια άλλη ταβέρνα διαφημίζει "ξεχασμένες, απίθανες, αλλά κυρίως υγιεινές γεύσεις, σ' ένα μυσταγωγικό περιβάλλον γεμάτο από κίονες, πεσσούς και τοιχογραφίες μας μεταφέρουν 2.500 χρόνια πριν."
Φυσικά δεν πρέπει να λησμονήσουμε και το διαφημιστικό σλόγκαν του σταθμού, που χαρακτηρίζει τις απόψεις και τις προθέσεις των ανθρώπων του: "Ηρόδοτος 107.3, Ελληνες. Ο τελευταίος ανεξάρτητος ραδιοφωνικός σταθμός στην πατρίδα μας."
Οπως έλεγαν κι οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, "Παν μέτρον άριστον".

(Ελευθεροτυπία, 7/2/1999)

 

www.iospress.gr                                  ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ   -   ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ