ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΙΣΟΔΟΥ

Η πολυκατοικία-φρούριο 

1.   2.   

 

ΣΤΟ ΟΡΙΟ

ΣΥΜΒΟΥΛΑΤΟΡΕΣ
. Συμβουλές προς τους πολίτες από ειδικό δεκάλογο της Ελληνικής Αστυνομίας, που υιοθετήθηκε με ενθουσιασμό από την Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών και δημοσιεύθηκε στις αθηναϊκές εφημερίδες της 10/6/98. Ενδιαφέρουσα η κλιμάκωση των προετεινόμενων μέτρων, από το αυτονόητο κλείσιμο της πόρτας μέχρι την παράνοια της επιβεβλημένης "επιφυλακτικότητας" απέναντι σε κάθε άγνωστο -και δη "νεαρό"- με τον οποίο διασταυρώνει το βήμα του ο πανικόβλητος ένοικος της πολυκατοικίας.

ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΑ. "1. Πριν βγείτε, έστω και για λίγο, βεβαιωθείτε ότι όλες οι πόρτες και τα παράθυρα είναι ασφαλισμένα".

ΠΟΝΤΙΚΟΠΑΓΙΔΕΣ. "2. Μην αφήνετε μηνύματα έξω από την πόρτα, ένα φως μονίμως αναμμένο ή γραμματοκιβώτια ξεχειλισμένα από έντυπα και περιοδικά στο κεφαλόσκαλο. Είναι `κράχτες' της απουσίας σας και ανοιχτή πρόσκληση για επισκεπτήριο στους διαρρήκτες! Αποφύγετε επίσης να αφήνετε σκάλες, έπιπλα ή άλλα ογκώδη πράγματα στον κήπο σας, που θα βοηθήσουν τον ποντικό στην αναρρίχησή του".

ΚΑΜΟΥΦΛΑΖ. "3. Παρακαλέστε ένα γείτονα ή κάποιο φίλο, αν θα απουσιάσετε πολύ, να ανοίγει κάπου κάπου τα στόρια και να βάζει μουσική. Βάλτε αυτόματο διακόπτη, ώστε ορισμένα φώτα να ανάβουν κατά άτακτα χρονικά διαστήματα για να γίνει λιγότερο αισθητή η απουσία σας".

ΑΝΘΡΩΠΟΦΟΒΙΑ. "4. Αντιμετωπίστε με επιφυλακτικότητα οποιοδήποτε άγνωστο άτομο θα συναντήσετε στην πόρτα σας, στο υπόγειο ή στο κλιμακοστάσιο της πολυκατοικίας σας. Ο νεαρός που παριστάνει τον πλασιέ, τον τεχνικό της ΔΕΗ, του ΟΤΕ ή τον υπάλληλο του συνεργείου καθαριότητας μπορεί να έχει στο νού του άλλου είδους... καθαρισμό για το διαμέρισμά σας! Αν προσέξετε κάποιον που κινείται ύποπτα έξω από το σπίτι σας, στο απέναντι σπίτι ή και στη γειτονιά σας, ειδοποιήστε αμέσως την Αστυνομία".

ΘΩΡΑΚΙΣΗ. "5. Μόνο οι συμπαγούς κατασκευής πόρτες σπιτιών, που περιβάλλονται από ανθεκτικό πλαίσιο κι έχουν κλειδαριές ασφαλείας, παρέχουν ασφάλεια από τους διαρρήκτες".

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ. "6. Χρησιμοποιήστε πίρους ασφαλείας στα παράθυρα και στα παντζούρια, ιδίως σε ισόγεια διαμερίσματα".

ΚΑΛΟΥ ΚΑΚΟΥ. "7. Μην αφήνετε στο σπίτι σας μεγάλα χρηματικά ποσά, πολύτιμες συναλλαγές ή κοσμήματα μεγάλης αξίας. Οι θυρίδες είναι σημαντικό μέσο προστασίας και ριφιφί σε τράπεζες δεν γίνονται κάθε μέρα".

Η ΚΑΚΙΑ Η ΩΡΑ. "8. Αν βρεθείτε αντιμέτωποι με τον κλέφτη διατηρήστε την ψυχραιμία σας και μην αντιδράσετε αν οπλοφορεί. Δώστε του την ευκαιρία να φύγει, εκτός αν έχετε τη δυνατότητα να τον εγκλωβίσετε ακίνδυνα για σας. Οταν διαπιστώσετε την παρουσία του, φωνάξτε ένα ανδρικό όνομα ή ανάψτε το φως και προσποιηθείτε ότι κάτι ψάχνετε..."

ΤΩΝ ΦΡΟΝΙΜΩΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ. "9. Φροντίστε να έχετε καταγράψει τα εργοστάσια κατασκευής και τους αριθμούς σειράς τηλεοράσεων, βίντεο, στερεοφωνικών, ηλεκτρονικών υπολογιστών κ.ά., και να έχετε φωτογραφίσει πολύτιμα είδη ( τιμαλφή, πίνακες). Αν τύχει και σας διαρρήξουν το σπίτι, θα διευκολύνετε την Αστυνομία στην αναζήτηση των κλοπιμαίων. Πολλές φορές κλεμμένα αντικείμενα έμειναν στα αζήτητα και κατέληξαν στα πειστήρια της Εισαγγελίας γιατί δεν είχαν περιγραφεί με ακρίβεια από τους ιδιοκτήτες τους".

ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΟΡΤΗΣ. "10. Καταγγείλετε στην Αστυνομία την κλοπή περιγράφοντας με λεπτομέρειες τον τρόπο εισόδου και τα πράγματα που σας αφαίρεσαν. Μην αγγίζετε τους χώρους όπου κινήθηκαν οι δράστες μέχρι να έρθει η Σήμανση, ούτε τα διαρρηκτικά εργαλεία και τα αντικείμενα που οι διαρρήκτες τυχόν άφησαν πίσω τους. Ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες που θα σας δώσουν οι επιληφθέντες αξιωματικοί της Αστυνομίας".


ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Gunther Arzt "Der Ruf nach Recht und Ordnung"
(εκδ. J.C.B. Mohr, Tuebingen 1976). Νομική ανάλυση της προέλευσης και των συνεπειών του αυξανόμενου φόβου μπροστά στην εγκληματικότητα. Συγκριτική εξέταση της αναλογίας ΗΠΑ- Γερμανίας. Επιστημονική ανασκευή όλων των ξενόφοβων και ατομοκεντρικών στερεοτύπων που τείνουν σήμερα να επικρατήσουν και στην Ελλάδα.

"Obsession Securite" (αφιέρωμα του περιοδικού Autrement, No 104, Φεβρουάριος 1989). Η γενικευμένη ανασφάλεια στη σύγχρονη πόλη, η έλλειψη αλληλεγγύης των πολιτών και το αδιέξοδο της απομόνωσης και της αυτοπροστασίας. Περιλαμβάνεται κεφάλαιο για την πολεοδομική διάσταση της ανασφάλειας. 



ΔΕΙΤΕ

Το μίσος
(La haine) του Ματιέ Κασοβίτς (1995). Εξαιρετική η αποτύπωση της περιπλάνησης μιας παρέας νεαρών από τα λαϊκά προάστια του Παρισιού στις αφιλόξενες κι εχθρικές γι' αυτούς συνοικίες της μεγαλούπολης.

Αδέσποτα σκυλιά (Straw dogs) του Σαμ Πέκινπα (1971). Ενας μικροαστός επιστήμονας μετατρέπει το πατρικό του σε φρούριο, υπερασπιζόμενος με το όπλο στο χέρι τον εαυτό του και τη γυναίκα του απέναντι στην κτηνώδη επιβουλή των συγχωριανών του. Ταινία-σύμβολο της περιχαράκωσης του σύγχρονου κατοίκου της πόλης, που την εποχή της προκάλεσε πολλές αντιδράσεις.

Τα πουλιά (The Birds) του Αλφρεντ Χίτσκοκ (1963). Κυνηγημένοι από μίαν απειλητική φύση που εκδικείται, οι άνθρωποι ταμπουρώνονται στα σπίτια τους, υποχρεωμένοι να σφραγίσουν και την παραμικρή χαραμάδα.

Η νύχτα των ζωντανών νεκρών (Night of the living dead) του Τζορτζ Ρομέρο (1968). Ταινία τρόμου από έναν μετρ του είδους, με παρεμφερή -αλλά πολύ πιο αιματηρή- μυθοπλασία.

Απόδραση από τη Νέα Υόρκη (Escape from New York) του Τζον Κάρπεντερ (1981). Εν έτει 1997 το κέντρο της μεγαλούπολης έχει μετατραπεί σε φέουδο εγκληματιών, αποκλεισμένο για λόγους τάξης από τον έξω κόσμο με ένα πελώριο τείχος.

(Ελευθεροτυπία, 15/11/1998)

 

www.iospress.gr                                   ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ