ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ


Χριστοδούλου το ανάγνωσμα 

1.   2.   3.

 

ΣΤΟ ΟΡΙΟ


ΕΡΓΑΤΕΣ
. Αίσθηση προκάλεσε στα ΜΜΕ το μήνυμα του νέου προκαθήμενου της εκκλησίας στη φετινή επίσημη πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση. Ο κ. Χριστόδουλος έχει όμως εδώ και χρόνια σαφώς διαμορφωμένη άποψη για τις εργασιακές σχέσεις: "Η εργατική νομοθεσία στη χώρα μας είναι σαφώς φιλεργατική, όπως όλοι ομολογούν" εκτιμούσε αναφερόμενος στον αλήστου μνήμης νόμο 330, για να προσθέσει: "Ομολογώ πως με ξαφνιάζουν ευχάριστα τώρα τον τελευταίο καιρό οι πρωτοβουλίες που πολλές επιχειρήσεις στον τόπο μας παίρνουν χάριν των υπαλλήλων ή των εργατών τους". Το μόνο που χαλά αυτή την ειδυλλιακή εικόνα, είναι ο συνδικαλισμός και οι εργατικές διεκδικήσεις: "Υπάρχει ένας ψυχρός πόλεμος ανάμεσα σε εργάτες και εργοδότες που τις συνέπειές του γεύεται όλο το κοινωνικό σύνολο", διαπιστώνει, μεμφόμενος την εργατική τάξη που "τηρεί επιθετική στάση (...) με αποτέλεσμα να είμαστε συχνά μάρτυρες αντεγκλήσεων, απεργιών, ανταπεργιών και άλλων ανωμαλιών, που και την οικονομία αναστατώνουν αλλά και τις καρδιές χαλούν".

ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ. Εξίσου απογοητευμένος δηλώνει ο -πανελλήνιος πλέον- ποιμενάρχης με την ελευθερία της έκφρασης που διαδέχθηκε την "Ελλάδα των Ελλήνων Χριστιανών": "Η ασυδοσία στη Δημοκρατία καλύπτει κάθε επιδίωξη. Κάτω από τον προστατευτικό της μανδύα οι άνθρωποι έφθασαν στο έσχατο σημείο διαφθοράς. Η αντίδραση πρέπει να προέλθει από εμάς, όσοι εξακολουθούν να ορθοτομούν το λόγο της αλήθειας, όσο πονούν για τον τόπο".

ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ. Σύμφωνα με τον πρώτο τη τάξει μητροπολίτη, οι ομοφυλόφιλοι συγκαταλέγονται στη χορεία εκείνων που "μεθοδεύουν τη σταδιακή αποδυνάμωση του ελληνισμού στην κοιτίδα του και την κοινωνική αποσύνθεση": "Η ομοφυλοφιλία", διαπιστώνει με οργή, "εγείρει αναιδή κεφαλήν, οργανώνεται εις επισήμους συλλόγους, πραγματοποιεί δημοσίας εντυπωσιακάς συγκεντρώσεις προβολής των `δικαίων αιτημάτων' της και αγωνίζεται με την βοήθειαν `φιλελευθέρων' πολιτικών, `επαναστατημένων' καλλιτεχνών και υπερκιτρίνων δημοσιογραφικών γραφίδων διά την δικαίωσίν της". Προς θεραπεία του κακού, ο μακαριώτατος εισηγείται την ποινικοποίηση και αμείλικτη δίωξη των "αμαρτωλών". "Του Κράτους πρωτοβουλία είναι η νομιμοποίηση των ομοφυλοφίλων, που αναγνωρίζονται σαν νόμιμα υπάρχουσα κατάσταση", διαμαρτύρεται, "αντί να θεσπιστούν αυστηρές ποινές για κείνους που ντροπιάζουν την ανθρώπινη αξίαν και παραδίδονται στα έργα της ατιμίας, όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος".

ΤΟΥΡΚΟΙ. Τους ομοϊδεάτες του σκληρούς εθνικιστές μητροπολίτες Μαρωνείας κ. Δαμασκηνό και Φλωρίνης κ. Αυγουστίνο ξεπέρασε ο κ. Χριστόδουλος, όταν έγινε γνωστή η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να καταργήσει επιτέλους το απάνθρωπο άρθρο 19 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας. Για να μας θυμίσει, ίσως, την καταγωγή του από τη Θράκη, ο τότε μητροπολίτης Δημητριάδος μίλησε τον περασμένο Σεπτέμβριο για "πράξη εγκληματική, ισοδύναμη με εθνική προδοσία. Μία ταύτη πρόθεση προδίδει είτε παθολογική βλακωσύνη (sic), είτε αθεράπευτη δουλοπρέπεια." Φυσικά, όταν αναφέρεται ο ίδιος στη μειονότητα της Δυτικής Θράκης, ο κ. Χριστόδουλος μιλά για "Τούρκους" ("Ελληνορθόδοξη Αυτοσυνειδησία", σελ. 84).

ΠΑΡΤΙ. Να μην αφήνουν τα παιδιά τους να πηγαίνουν σε "πάρτι", ζητεί ο κ. Χριστόδουλος και υποστηρίζει: "Σήμερα όπως έχουν τα πράγματα φαίνεται πως πολύ ύποπτα πράγματα συμβαίνουν σ' αυτές τις συναντήσεις. Και μόνο το ότι αξιώνεται η αναχώρησις από το σπίτι των μεγάλων, και μόνο το ότι επιβάλλεται συσκότισις είναι δείγματα δηλωτικά της ποιότητος αυτού του είδους των συναναστροφών."

ΣΕΞ. Οποιαδήποτε αναφορά στον έρωτα θεωρείται από τον κ. Χριστόδουλο ύποπτη, αμαρτωλή και κατακριτέα. "Στις ημέρες μας γίνεται μια πλύση εγκεφάλου μας για το σεξ. Οπου σταθείς κι όπου βρεθείς για το σεξ ακούς και το σεξ βλέπεις." Και για να τεκμηριώσει την εντύπωσή του αυτή παραθέτει το ακόλουθο "κτυπητό σύνθημα" μαθητριών του 16ου Λυκείου Αθηνών: "Οταν τη ζωή μας θα την κυβερνά η δουλειά, η χαρά κι ο έρωτας, τότε θα 'χούμε κάνει τον κόσμο δικό μας."



ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Χριστοδούλου Κ. Παρασκευαϊδη, "Ελληνορθόδοξη Αυτοσυνειδησία"
(εκδόσεις "Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.).

Χριστοδούλου Κ. Παρασκευαϊδη, "Λαός και Εκκλησία" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ. χ.).

Χριστοδούλου Παρασκευαϊδη, "Κηλίδες στη σύγχρονη κοινωνία" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.).

Χριστοδούλου Παρασκευαϊδη, "Κρίσις στη σύγχρονη οικογένεια" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.).

Χριστοδούλου Παρασκευαϊδη, "Από την αγωνία στον αγώνα" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.).

Χριστοδούλου Παρασκευαϊδη, "Μ' ερωτούν οι γονείς ...και απαντώ" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.).

Χριστοδούλου Παρασκευαϊδη, "Εκκλησία και έθνος" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.). 

Χριστοδούλου Παρασκευαϊδη, "Χριστιανισμός και κοινωνικά προβλήματα" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.).

Χριστοδούλου Παρασκευαϊδη, "Ο ρόλος της Εκκλησίας το 1821" ("Η Χρυσοπηγή", Αθήναι χ.χ.).

Μητροπολίτη Δημητριάδος Χριστοδούλου, "Πώς περνούν οι Ελληνες την Κυριακή τους" (εκδ. Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος, Βόλος 1996).

Μητροπλίτη Δημητριάδος Χριστοδούλου, "Η προσέλευση στη θεία Μετάληψη" (Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος, Βόλος 1997).

Μητροπολίτη Δημητριάδος Χριστοδούλου, "Ναρκωτικά. Η μάστιγα που 'πουλάει'" (Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος, Βόλος 1996).
 


ΔΕΙΤΕ

Το βλέμμα του Οδυσσέα
του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1995). Οδοιπορικό στα Βαλκάνια της επιστροφής των εθνικισμών. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει και -αυτοβιογραφικές- σκηνές από τις κινητοποιήσεις ακραίων εκκλησιαστικών κύκλων εναντίον της προηγούμενης ταινίας του σκηνοθέτη.

Παπαφλέσσας του Ερρίκου Ανδρέου (1971). Ταινία εποχής, με θέμα την ιδιωτική ζωή και τη δημόσια δράση του αντισυμβατικού πρωτεργάτη της ελληνικής επανάστασης (ελαφρά λογοκριμένα, βέβαια, ώστε κάποιες λεπτομέρειες να μη σοκάρουν ιδιαίτερα το φιλοθεάμον κοινό). Αναμφίβολα το πρότυπο των θιασωτών του σύγχρονου ελληνοχριστιανικού φονταμενταλισμού, παρά τις οφθαλμοφανείς διαφορές ανάμεσα στο τότε και το τώρα.

(Ελευθεροτυπία, 24/5/1998)

 

www.iospress.gr                                   ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ  -  ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ