ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
Χριστοδούλου το ανάγνωσμα
Ο
ποιμενάρχης και τα πρόβατα
"Ο Σεβ. Μητροπολίτης Χριστόδουλος
Παρασκευαϊδης είναι πολυμαθής και
πολύγλωσσος, ικανότατος κήρυκας και
ρήτορας, παραγωγικός συγγραφέας, άριστος
οιακοστρόφος", "ποιμαίνει άψογα την
εκκλησία", η οποία "επί των ημερών του
πέρασε στην λαμπρότερη φάση της ιστορικής
της πορείας". "Υπήρξε πρωτοπόρος και
χαλύβδινος υπερασπιστής των δικαιωμάτων
της εκκλησίας, φλογερός συμπαραστάτης
στους αγώνες υπεράσπισης των εθνικών μας
ζητημάτων."
Μ' αυτά τα λόγια αυτοπαρουσιάζεται (διά
χειρός κάποιου Θεολόγου) ο σημερινός
Αρχιεπίσκοπος στον επισκέπτη της σελίδας
που διατηρεί η Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος
στο Ιντερνετ. Οπωσδήποτε η μετριοφροσύνη
δεν μπορεί να συγκαταλέγεται στις αρετές
όποιου φιλοδοξεί να ανέβει την κλίμακα της
Ιεραρχίας μέχρι το ανώτατο σκαλοπάτι.
Αλλωστε οι ύμνοι που συνόδευσαν την εκλογή
του κ. Παρασκευαϊδη επιβεβαιώνουν την
αποδοχή αυτών των ιδιοτήτων του από μεγάλο
μέρος των διαμορφωτών της κοινής γνώμης.
Ποιες, όμως, είναι οι απόψεις του νέου
Αρχιεπισκόπου και τι πρέπει να περιμένουμε
μετά την ανάρρησή του στον Θρόνο της
Εκκλησίας της Ελλάδος; Θα καταφύγουμε στο
πράγματι πλούσιο συγγραφικό του έργο μιας
εικοσαετίας. Μέσα από την ανάγνωση δεκάδων
πονημάτων του κ. Χριστοδούλου αναδύεται
ένας συγκροτημένος πολιτικός λόγος με
σαφείς και απόλυτες τοποθετήσεις. Κατά τη
γνώμη του, άλλωστε, "είναι αλάνθαστη η
Εκκλησία, γιατί κεφαλή της είναι ο Χριστός".
Συνοψίζουμε τις βασικές πολιτικές απόψεις
του κ. Χριστοδούλου, μέσα απ' τα δικά του
λόγια:
* Απειλούμεθα ως έθνος πανταχόθεν. "Από
την πλευρά της Ανατολής εκπηγάζει μια
απειλή που δεν έχουμε όσο πρέπει
συνειδητοποιήσει." "Από το Βορρά ο
πανσλαυισμός δεν έχει παραιτηθεί από τα
σχέδιά του εναντίον μας." "Τέλος από
Δυτικά μας απειλεί ο δυτισμός, δηλαδή ο
δυτικός τρόπος ζωής που είναι ένα
συνονθύλευμα υλισμού και καταναλωτισμού."
Αυτοί οι τρείς κίνδυνοι βρίσκονται κατά τον
Αρχιεπίσκοπο σε "μια ανεπίγνωστη ίσως
συμμαχία και μας κτυπούν συστηματικά από
όλες τις μεριές έως ότου μας φέρουν στο
επιθυμητό σημείο είτε της διαφθοράς, είτε
της συμφοράς που επιδιώκουν εις βάρος μας."
* Η ΕΟΚ μας κάνει γραικύλους. Παρά την
φιλότιμη προσπάθεια να ανασκευαστούν οι
πρόσφατες δηλώσει του κ. Χριστοδούλου περί
Βρυξελλών, φαίνεται ότι οι αντί-ευρωπαϊκές
του ευαισθησίες έχουν μεγάλο βάθος. "Οι
ευρωπαίοι έδειξαν πως δεν θέλουν το καλό
μας και έγιναν αίτιοι εθνικών συμφορών.
Τώρα είμαστε αδελφοί με τους ευρωπαίους.
Και καλά κάναμε. Να τα ξεχάσουμε όλα; Να τα
συγχωρήσουμε ναι, να τα ξεχάσουμε όχι.
Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί. Τώρα ο
κίνδυνος είναι να υποστούμε μια νέα Αλωση."
* Η παιδεία νοσεί. "Η παιδεία έχει
καταστεί μία απέραντος 'πίστα' όπου ο 'χορός
των καταραμένων', σαγηνεύει, παγιδεύει και
αποχαυνώνει τους ...θαμώνας των
εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων,
επί μεγίστη χαρά των επιποθούντων τον
πνευματικόν μαρασμόν του τόπου."
* Η νεολαία παραπαίει. "Με την λεγομένην
"πολιτικοποίησιν" επιχειρείται αγρία
εκμετάλλευσις μέχρι κακουργήματος των
αγνών οραματισμών των νέων μας. Συνθήματα
αθεϊστικά, αντιεκκλησιαστικά, αντεθνικά,
αντικοινωνικά, αντιοικογενειακά, αναρχικά,
διεθνιστικά, γενιτσαροποιητικά κλπ.
αγοραίως περιφέρονται από στόματος εις
στόμα, υπό το πρόσχημα της "προόδου",
της "αλλαγής", της "εξέλιξης", της
"συναδέλφωσης των λαών", της "σοσιαλοποίησης".
".
* Τα πάντα καταρρέουν. "Οι νέοι μεγαλώνουν
μέσα σε μια κοινωνία Σοδόμων και Γομόρων,
όπου τιμάται και λατρεύεται ο ελεύθερος
έρωτας, μυκτηρίζεται η οικογένεια με τα
δήθεν στενά όρια της θρησκείας και
συκοφαντείται σαν αρρωστημένη κατάσταση η
αρετή, η παρθενία, η σωφροσύνη."
* Τα παλιά χρόνια ήταν τα καλά. "Οι
παλιότεροι από σας θυμόσαστε ασφαλώς την
οργάνωση, την πειθαρχία, την ομορφιά που
είχε τον παλιό καιρό η ορθόδοξη ελληνική
οικογένεια. Ο πατέρας ήταν το σεβαστό
πρόσωπο. Η αυθεντία μέσα στο σπίτι. Η μητέρα
βασίλισσα κι αυτή, αφοσιωμένη στα παιδιά
και τον άνδρα της. Τα παιδιά σεβαστικά προς
τους γονείς."
* Πρέπει να κλείσουν μπαρ και ντισκοτέκ. "Τα
παιδιά συχνάζουν τώρα τελευταί στις
περίφημες ντισκοτέκς και από πληροφορίες
που έχω, εκεί μέσα μαθαίνουν για τα
ναρκωτικά. (Τα κέντρα αυτά) δεν πρέπει να
γίνονται ανεκτά. Είναι εστίες μολύνσεως
μαζί με τα μπαρ, όπου η ανηθικότης και η
ασωτεία κυριαρχούν. Να απαιτήσουμε το
κλείσιμό τους ή έστω τη μεταφορά τους έξω
από την πόλη."
Μετά την εκλογή του ο κ. Χριστόδουλος
έσπευσε -με αλλεπάλληλες συνεντεύξεις- να
διασκεδάσει την εικόνα του αντιδραστικού
και υπερσυντηρητικού πολιτευόμενου
ιεράρχη. Ομως τα γραπτά του μένουν και μας
θυμίζουν ότι την επαύριο της πτώσης της
δικτατορίας διάβαζε (και παρέθετε) άρθρα
στο όργανο των απριλιανών "Ελεύθερο
Κόσμο" και στην "Επιθεώρηση της
Χωροφυλακής". Τις παραμονές της νίκης του
ΠΑΣΟΚ έριχνε το βάρος του εναντίον της
απειλούμενης "ανατροπής": "Ας
αντικαταστήσουμε π.χ. τον αστισμό με τον
σοσιαλισμό. Ας εθνικοποιήσουμε τις
επιχειρήσεις, ας τονίσουμε τη δύναμη του
κράτους, ας περιορίσουμε την ιδιωτική
πρωτοβουλία. Με την αλλαγή αυτή θα
πετύχουμε άραγε την αλλαγή;"
Οσο για τις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας, ο κ.
Χριστόδουλος είναι και πάλι σαφής: "Το
Κράτος τηρεί ορισμένα προσχήματα απέναντι
στην Εκκλησία, ενώ κατά βάθος δεν την
συμπαθεί και δεν την αγαπάει. Εχει αφήσει
ελεύθερους τους αιρετικούς και αλωνίζουν
χάρις στις αρχές της θρησκευτικής
ελευθερίας."
Χάνεται
μια ιστορική ευκαιρία
|
(Ελευθεροτυπία,
24/5/1998)
www.iospress.gr ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ |