ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ


Ο "κομματάρχης" Μαρωνείας 

1.   2.   3. 

ΟΙ ΜΕΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΕ

ΒΡΑΚΑΣ
. Ο γνωστός "εθνικός ψεκαστής" ανήκει στο στενό κύκλο του μητροπολίτη Δαμασκηνού. Του υποβάλλει μάλιστα και προτάσεις δράσης: "Σεβασμιώτατε, ο αείμνηστος πρώην Παραμυθίας μου άφησε ιερά παρακαταθήκη. Ευλόγησε τα όπλα τα ιερά, πάντοτε μετά τις προκλήσεις μετά την αναγνώριση των εχθρών, του μίσους των ενοχών και της βαρβαρότητος. Η περιοχή σας και η κοινωνία την οποία γαλουχείτε έχουν την ανάγκη μίας παρομοίας ευλογίας. Οι καιροί επήλθον. Η ευλογία σας επιβάλλεται πάντοτε μετά τις δεικτικές προκλήσεις και πάντοτε αντεπιτιθέμενοι, αντιδρούντες στις ανωτέρω προκλήσεις. Ως Ελλην επιζητώ την πύρινο πυγμή σας υπέρ των ομοεθνών μας." (13.2.1993)

ΖΕΡΙΤΗΣ. Ο ιδιοκτήτης της χαρτοβιομηχανίας Θράκης (DIANA) έγινε πρόσφατα γνωστός μετά το τραγικό δυστύχημα στο εργοστάσιό του. Ομως η δραστηριότητά του δεν περιορίζεται στον επιχειρηματικό τομέα. Εχει αναπτύξει, σε συνεργασία με τον Δαμασκηνό, μια ειδική πολιτική για το χώρο της Θράκης, με στόχους καθαρά πολιτικούς. Σε επιστολή του προς τον μητροπολίτη αναλύει την πολιτική αυτή. Υπογράφει ως πρόεδρος του "Ακρίτα" (Συνδέσμου Επιχειρήσεων Παραμεθορίων περιοχών Θράκης και Νήσων Ανατολικού Αιγαίου):
"Το πρόβλημα -επείγον- εντοπίζεται στο αναπάντητο ερώτημα: Τι πρέπει να γίνει για την αύξηση του ελληνοχριστιανικού πληθυσμού και τη μείωση του τουρκομουσουλμανικού. Αν σκεφθείτε ότι οι μάρτυρες του Ιεχωβά στη χώρα μας αυτή τη στιγμή ξεπερνούν τους 23.000 αντιλαμβάνεσθε ότι ακόμη και ο προσηλυτισμός με σύγχρονες μεθόδους αποδίδει και ο ελληνοχριστιανισμός πρέπει να τον αντιμετωπίσει στη Θράκη."
Στη συνέχεια ο κ. Ζερίτης άναφέρει στον Δαμασκηνό ότι του στέλνει δυο εισηγήσεις "από επιχειρηματική άποψη για το πρόβλημα". Η ακατανόητη αυτή κίνηση, να υποβάλλει δηλαδή ο επιχειρηματίας τα σχέδιά του στον τοπικό ιεράρχη, εξηγείται από τη συνέχεια της επιστολής, όπου δηλώνεται η πρόθεση να αναλάβουν από κοινού τη διοίκηση της περιοχής: "Το έργο κατά την γνώμην μου πρέπει να το πάρουν στα χέρια τους με την βοήθεια της εκάστοτε Κυβερνήσεως και των οργάνων της, πολιτικών και στρατιωτικών, η τοπική Εκκλησία, οι τοπικές επιχειρήσεις και η τοπική αυτοδιοίκηση. Μόνο αυτοί που ζουν καθημερινά το πρόβλημα μπορούν να πάρουν την ευθύνη και αποτελεσματικά να ενεργήσουν για την βελτίωση του ελληνοχριστιανισμού της Ξάνθης και της Ροδόπης." (9.3.1989)

ΠΑΠΟΥΤΣΟΥΔΗΣ. Με τηλεγράφημά του προς τον κ. Δαμασκηνό, ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ Νέας Ορεστιάδας εκφράζει την υποταγή του κόμματος στις πολιτικές πρωτοβουλίες του μητροπολίτη: "Το επαρχιακό γραφείο ΠΑΣΟΚ Νέας Ορεστιάδας συμπαραστέκεται στην κινητοποίηση που διοργανώνει η Μητρόπολις Μαρωνείας Κομοτηνής για τις ανθελληνικές θέσεις του ανεξαρτήτου βουλευτή Ροδόπης Αχμέτ Σαδίκ." (10.2.1993) 

ΠΑΓΚΑΛΟΣ. Οσο το ΠΑΣΟΚ ήταν στην αντιπολίτευση, ο μετέπειτα υπουργός Εξωτερικών διακήρυττε ταυτότητα απόψεων με τον Δαμασκηνό. "το εθνικό θέμα της περιοχής συμπέσαμε απόλυτα με το σεβασμιώτατο. Την απόφασή του να υπερασπισθεί τα εθνικά μας συμφέροντα και τις βασικές ιδέες που πάντα ενέπνευσαν την ορθόδοξη θρησκεία των Ελλήνων, επικροτώ και ενισχύω." (Ομιλία στο "Ρεξ" Κομοτηνής, 1991)

ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ. Πριν κάνει στροφή στο ζήτημα της μειονότητας και αναγνωρίσει ορισμένα δίκαια αιτήματά της, ο τότε αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας κατηγορούσε από το βήμα της Βουλής τον τότε πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου, επειδή δεν συμβουλευόταν τον Δαμασκηνό:
"Στις παραμονές της συναντήσεως του Νταβός, είχαμε μια εντυπωσιακή εκδήλωση της μωαμεθανικής μειονότητας, η οποία πήρε τη μορφή διαμαρτυρίας που έφθανε στα όρια της στάσης, που ανησύχησε βαθύτατα την περιοχή, που προκάλεσε επίσκεψη εκπροσώπων του ορθόδοξου πληθυσμού, των ορθόδοξων Ελλήνων στην Αθήνα, επιτροπή υπό τον μητροπολίτη, την οποία εγώ εδέχθην και την οποίαν εσείς κ. Παπανδρέου δεν δεχθήκατε τότε." (7.6.1988)

ΣΤΟΧΟΣ. Η γνωστή ναζιστική φυλλάδα προβάλλει με κάθε ευκαιρία τον Δαμασκηνό, κι εκείνος ανταποδίδει με δηλώσεις ότι είναι αναγνώστης της. Χαρακτηριστική η λεζάντα που ακολουθεί:
"Ο λεβέντης της φωτογραφίας, είναι ο Μητροπολίτης Μαρωνείας (Κομοτηνής) Δαμασκηνός, ο γενναίος που έσωσε τη Θράκη μας κατά την πρόσφατη ανταρσία των Μογγόλων." (σ.σ. εννοεί τη μειονότητα) "Ο Ελληνόψυχος ιεράρχης, όταν διαπίστωσε πως οι πολιτικάντηδες 'προσανατολίζονταν' στο να επιτρέψουν την πορεία των φιδιών - για να μη χάσουν ψήφους! - κινητοποίησε τον ελληνισμό, μπήκε μπροστά ο ίδιος, και έτσι υποχρέωσε τους 'αρμόδιους' να κάνουν πίσω, φοβούμενοι τις συνέπειες της βέβαιης συγκρούσεως που ήταν σίγουρο με τη νίκη ποιων θα τέλειωνε: Εκείνων που είχαν Αρχηγό τον Λεβέντη Μητροπολίτη, που με τη στάση του αυτή - και με την όλη αγωνιστικότητά του - πέρασε στην ιστορία του έθνους." (12.2.1989)

ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ. Την εξωεκκλησιαστική δράση του Δαμασκηνού επικροτούν ακόμα και ορισμένοι τοπικοί βουλευτές, όπως διαβάζουμε στο συγχαρητήριο τηλεγράφημα του βουλευτή Ξάνθης και αντιπρόεδρου της Βουλής Παναγιώτη Σγουρίδη. "Σας συγχαίρω γιατί με τις πρωτοβουλίες αυτές κρατάτε ζωντανή στην μνήμη όλων των Ελλήνων τις χαμένες πατρίδες. Η επεκτατική πολιτική της Τουρκίας αγνοώντας πολλές φορές την παγκόσμια κατακραυγή προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα γεγονότα σε βάρος του Ελληνισμού, όπως στην Κύπρο και στην Δυτική Θράκη με την διέγερση της μουσουλμανικής μειονότητας." (8.9.1990)

Κ.Ε.Μ.Ε. Η οργάνωση "Κέντρο Ερεύνης και Μελέτης Ελληνισμού" με έδρα την Αθήνα προτρέπει τον Δαμασκηνό να παρακάμψει την πολιτική ηγεσία: "Εφόσον η ηγεσία δεν είναι ικανή πρέπει να αναλάβει η εκκλησία, εσείς Σεβασμιώτατε και το ΚΕΜΕ από κοντά σας." (2.3.1989)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Μητροπολίτου Μαρωνείας και Κομοτηνής Δαμασκηνού "Η συμβολή της τοπικής εκκλησίας εις την αντιμετώπισιν των εθνικών προβλημάτων της Θράκης"
. (έκδ. Ιεράς Μητροπόλεως Μαρωνείας και Κομοτηνής, Κομοτηνή 1989). Συλλογή κειμένων του ίδιου του Δαμασκηνού και τοπικών υποστηρικτών του, με αποκλειστικό περιεχόμενο το μειονοτικό ζήτημα. Περιλαμβάνονται αποσπάσματα Τύπου και επιστολές προσωπικοτήτων. 

Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής Δαμασκηνός "Η πνευματική δυναμική παρέμβασις της τοπικής εκκλησίας εις τα προβλήματα της ακριτικής περιοχής της Ροδόπης" (Κομοτηνή 1996). Ο δεύτερος ογκώδης τόμος με τις απόψεις του Μητροπολίτη και των υποστηρικτών του για το μειονοτικό ζήτημα της Θράκης. Περιγράφεται το δικαίωμα του Σεβασμιωτάτου να πολιτικολογεί και αναφέρονται δεκάδες περιπτώσεις παρεμβάσεών του στο χειρισμό των κρατικών υποθέσεων στην περιοχή. Ακόμα και τα ποιήματα των πιστών που τον εξυμνούν αναφέρονται σ' αυτό το γεγονός: "Πρωθυπουργούς εδέχθηκες/ στην Αγια Επισκοπή σου/ και υπουργούς συμβούλεψε/ η συνετή φωνή σου."

Τάκι Αλεξίου "Για μια ενωτική κίνηση και πολιτική στην Ελλάδα" (εκδόσεις ΠΑΝΙΦΕ). Με εισαγωγική επιστολή του ακαδημαϊκού Αγγελου Αγγελόπουλου. Γραμμένο από τον -κατά Δαμασκηνό- "αρχιαιρετικό" ιδρυτή της ΠΑΝΙΦΕ, έχει αναφορές σε κρούσματα διώξεων για λόγους συνείδησης στη σύγχρονη Ελλάδα.

Τάκι Αλεξίου "Ναζισμός και Παραθρησκεία στα πρόθυρα του 21ου αιώνα" (εκδόσεις ΠΑΝΙΦΕ, 1995). Η σχέση θεολογίας και ψυχιατρικής. Περιλαμβάνονται στοιχεία από την Τριήμερη Συνάντηση για την Ελευθερία του πνεύματος που οργάνωσε η ΠΑΝΙΦΕ.

ΔΕΙΤΕ

Καλκάντζα της Γιάννας Τριφύλη (1987). Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους για τη μειονότητα της Θράκης, με θέμα τον ομώνυμο καταυλισμό των "Τουρκόγυφτων" λίγο έξω από την Κομοτηνή. Μια διαφορετική ματιά στους ανθρώπους που για τον Αγιο Μαρωνείας (και όχι μόνον αυτόν) αποτελούν "πρόβλημα" προς εκκαθάριση.

Το βλέμμα του Οδυσσέα του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1995). Οδοιπορικό στα Βαλκάνια των σύγχρονων αλλά και των παλιότερων εθνοκαθάρσεων, του "τέλους της ιστορίας" και του ανακυκλωμένου εθνικού και θρησκευτικού μίσους. Με μια σκηνή αφιερωμένη εξαιρετικά στις περιπέτειες του σκηνοθέτη με τη "δικιά μας" εθνοθρησκευτική υστερία των αρχών της δεκαετίας.


(Ελευθεροτυπία, 15/2/1998)

 

www.iospress.gr                                   ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ  -   ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ