ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ


Ο "κομματάρχης" Μαρωνείας 

1.   2.   3. 


"Εδώ κυνηγάμε όλους τους αιρετικούς"

Συναντήσαμε τον μητροπολίτη Δαμασκηνό λίγες ώρες πριν την κυβερνητική απόφαση για την κατάργηση του διαβόητου άρθρου 19. Το ήξερε ήδη. Ο κ. Δαμασκηνός ξέρει τα πάντα. Αρνείται ότι παρεμβαίνει στα πολιτικά -μόνο στα εθνικά επιμένει ότι έχει υποχρέωση να πολιτεύεται- αλλά όλο με υπουργούς, κομματάρχες, παράγοντες των υπηρεσιών ασφαλείας, δικαστές και εισαγγελείς βρίσκεται.
Κουβεντιάσαμε μαζί του πάνω από μια ώρα. Ενιωθε κι ο ίδιος, όπως και 'μεις (με διαφορετικά συναισθήματα, προφανώς), ότι το εμφυλιοπολεμικό κλίμα που τον εξέθρεψε και για το οποίο εργάστηκε 40 χρόνια, έχει παρέλθει. Και για το μειονοτικό αναπολεί τις "χαμένες ευκαιρίες". "Εμείς (σ.σ εννοεί το "έθνος", η "Ελλάς", το "κράτος") κάναμε σφάλματα που τα αναγνωρίσανε και οι πολιτικοί. Κι ο Παπανδρέου και ο Καραμανλής, αλλά και ο Μητσοτάκης -και του Σημίτη του τα 'πα την άλλη φορά. Αναγνώρισαν ότι κάναμε σφάλματα. Δηλαδή, είναι η στιγμή τότε -δεν ξέρω, στο συμμοριτοπόλεμο ήτανε- που οι μουσουλμάνοι φεύγανε από το φόβο τους, μόνοι τους, από 'δω και πηγαίνανε εκεί, και εμείς τους γυρίζαμε πίσω. Να μη φύγουνε και μας διώξουν τους Ελληνες από 'κει. Κι αυτοί διώξανε τους χριστιανούς. Αυτή ήταν ευκαιρία τότε." Η επόμενη ευκαιρία κατά τον ιεράρχη, ήταν το '56: "Πόσους διώξατε από 'κει, χριστιανούς; Τόσοι θα φύγουν κι από 'δω. Οφθαλμός αντί οφθαλμού. Αυτή τη γλώσσα καταλαβαίνουνε οι Τούρκοι". Μα, εσείς τους λέτε Τούρκους; "Ναι. Κανονικά είναι Τούρκοι. Αυτοί, όμως, θέλουν να λέγονται Τούρκοι για να πούνε αύριο να γίνει αυτονομία."
Σήμερα, και μετά την πτώση του "εθνικού" άρθρου 19, ο μητροπολίτης καταδιώκει τους συνοδοιπόρους της μειονότητας και τους "αιρετικούς". Διότι αυτός είχε προειδοποιήσει από έτους. "Οτι οι τρείς μουσουλμάνοι βουλευταί - και της Ν.Δ και του Συνασπισμού, μαζί με τους πράκτορες του τουρκικού προξενείου και με τη μουφτεία και όλοι αυτοί- είχανε φέρει και κάποιους από το εξωτερικό για τα δικαιώματα του ανθρώπου (την ΠΑΝΙΦΕ του Αλεξίου, κάτι άλλοι εκεί) και κάνανε συγκεντρώσεις σε αίθουσες του πανεπιστημίου και του Δήμου." Του θυμίσαμε ότι σε εκδήλωση της ΠΑΝΙΦΕ στο ΕΜΠ των Αθηνών, είχε χαιρετίσει και ο Γιώργος Παπανδρέου, εκείνος εμφανώς δυσαρεστημένος, αναφέρθηκε και σε επόμενο λάθος του υπουργού -στην ομιλία του αναπληρωτή ΥΠΕΞ στις Σάππες- αλλά και σε άλλες τριβές με τις "υπηρεσίες". "Ναι, τον έχουν παρασύρει. Εχω μιλήσει μαζί του γι' αυτά τα πράγματα. Και για τους 200 μουσουλμάνους που θα μπαίνανε άνευ εξετάσεων στο πανεπιστήμιο. Δεν είναι ισοτιμία αυτό, του λέω. Στις Σάππες, έγινε επεισόδιο. Ανήγγειλε ότι θα κάνουμε, λέει, την κατάργηση του άρθρου 19, ξέρω 'γω. Επετέθησαν μερικοί δικοί μας, έγινε μια φασαρία -εγώ την άλλη μέρα τό 'μαθα που έγινε κι επίσημα και το έστειλα ανοιχτή επιστολή σ' όλους τους αρχηγούς των κομμάτων και τον πρόεδρο της Δημοκρατίας. Και έλαβα μόνο από τον υπουργό Εσωτερικών, ο οποίος και ετάχθη με το μέρος μου και έστειλε απάντηση και λέει ότι το αρμόδιο γραφείο, το οποίο είναι δικό μας, δεν γνωρίζει τίποτα, ότι υπάρχει τέτοιο θέμα. Και έμαθα, όταν έγινε συζήτηση εις την Βουλή, και είπε ο Πάγκαλος ότι το επιτελείο του ΥΠΕΞ και το επιτελείο του δικού του γραφείου ετοιμάζει την κατάργηση, και απήντησε στον Παπαθεμελή και σε μένα, μετά που έγινε ερώτηση, ότι είναι κατά των δικαιωμάτων του ανθρώπου το άρθρο και πράπει να καταργηθεί. Τότε ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι 'Εγώ'-λέει- 'δεν γνωρίζω τίποτα, ως αρμόδιος υπουργός. Και απάντησα και στο υπόμνημα του μητροπολίτου Μαρωνείας ότι δεν υπάρχει τέτοιο θέμα'".
Βαβυλωνία φοβάται ότι θα γίνει η Θράκη, αφού τώρα, ισχυρίζεται, θα προστεθούν χιλιάδες άλλοι "πράκτορες". Τί θα πει ανθρώπινα δικαιώματα; "Τα δικαιώματα είναι για τους νομοταγείς. Γι' αυτούς που είναι ήσυχοι. Εδώ πέρα αυτοί είναι τα χαϊδεμένα παιδιά". Αλλά τι να περιμένει ο άνθρωπος από τους πολιτικούς που δεν δίνουν την "τελική λύση"; "Οταν είναι στη αντιπολίτευση μας βοηθάνε στον αγώνα μας, όταν έρθουν στην κυβέρνηση μάς πολεμάνε. Ο Πάγκαλος όταν ήταν στην αντιπολίτευση ήρθε εδώ να με επισκεφθεί. Και του τα 'πα. Μού 'δώσε συγχαρητήρια. Στους δημοσιογράφους είπε 'Είχα συνομιλίες με τον Δεσπότη. Τον συνεχάρην για τον αγώνα του. Και ευθυγραμμιστήκαμε ποια τακτική θα λάβουμε για τη μειονότητα'. Οταν έγινε υπουργός δεν μου απάντησε ποτέ. Ενώ με τον εκπρόσωπό του στη Καβάλα, του υπουργείου Εξωτερικών, όλες τις εκθέσεις που κάνει για τα γεγονότα κ.λπ., είναι σύμφωνες με τις δικές μου απόψεις. Ολες οι εκθέσεις αυτές που κάνουν είναι σύμφωνες με τις δικές μου."
Θυμάται ότι επί εποχής Καψή όλα ήταν καλύτερα. Πέφτανε πολλά χρήματα για να αντιμετωπιστούν οι "τουρκοδίαιτοι και οι προσκυνημένοι", όπως αποκαλεί τους "αιρετικούς" της περιοχής του. "Μου το 'λέγε ο καημένος ο Καψής που 'τανε εδώ, μια φορά που μού 'δώσαν 5 εκατομμύρια. 'Πού να τα βρώ; Δεν μου δίνει ο Τσοβόλας'. Μια φορά που ήμουνα στο γραφείο του μου δείχνει. 'Να', μου λέει 'Πόσα λεφτά μου δίνει ο Τσοβόλας. Αντί να μου τα αυξήσει, μου τα μειώνει'. Και του λέω ότι αυτό είναι έγκλημα. Πώς θα γίνει; Εμένα για τον αγώνα μου μόνο επί Σαμαρά ήρθε η κατάσταση και τους έβαλε στη θέση τους. Και για πρώτη φορά πήρα 8 εκατομμύρια από το υπουργείο Εξωτερικών. Οι άλλοι τα σταμάτησαν. Τον Καψή τον κυνήγησε και η κλίκα του Ανδρέα Παπανδρέου και η κλίκα του Σημίτη".


"Μας διοικεί ο μητροπολίτης"

Ο αντιδήμαρχος Κομοτηνής Τάσος Βαβατσικλής έχει νιώσει στο πετσί του την επιβολή της εκκλησιαστικής εξουσίας στην κοσμική. Εχει υποστεί ο ίδιος τα επιτίμια στα οποία υποβάλλει ο μητροπολίτης κάθε κρατικό ή τοπικό παράγοντα που δεν υποκύπτει στις δικές του πολιτικές πρωτοβουλίες. Εχει γίνει στόχος διαβολών, συκοφάντησης, ακόμα και προσωπικών διώξεων. Μέχρι και "δήλωση μετανοίας" έχει υποχρεωθεί να υπογράψει, μόνο και μόνο για να έχει το δικαίωμα να βαφτίσει το παιδί κάποιου συμπολίτη του. Απογοητευμένος από την αδυναμία που έχει επιδείξει το τοπικό πολιτικό σύστημα να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι σ' αυτές τις παρεμβάσεις εκκλησιαστικών παραγόντων, δεν έχει διάθεση να μιλήσει για το θέμα. Εχει, ωστόσο, το κουράγιο να κάνει μια θαρραλέα πολιτική δήλωση:
"Δεν θα 'θελα να σχολιάσω τις πάσης φύσεως παρεμβάσεις του μητροπολίτη Δαμασκηνού στην πολιτική ζωή της πόλης μας. Πιστεύω ότι οι τοπικοί ιεράρχες οφείλουν να περιορίζονται στα θρησκευτικά τους καθήκοντα και επιτέλους να πάψουν πίσω από το μανδύα των εθνικών θεμάτων να υποκαθιστούν την κυβέρνηση, την αυτοδιοίκηση, τις δικαστικές αρχές, την πολιτεία.
Υπάρχει, βέβαια, μια παράδοση στην περιοχή μας, όπως και σε άλλους νομούς της Βόρειας Ελλάδας, να μη γίνεται τίποτα χωρίς την ευλογία των εκκλησιαστικών παραγόντων, αλλά αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Το χειρότερο είναι ότι όσοι παράγοντες της πολιτκής και κοινωνικής ζωής στην περιοχή διανοούνται να πράξουν κατά συνείδηση το καθήκον τους, κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή να υποστούν την μήνιν της Εκκλησίας. Ο Δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο έχουν τιμωρηθεί με "επιτίμια" για κάποιες αποφάσεις τους μη αρεστές στον μητροπολίτη. Κι εγώ ο ίδιος υποχρεώθηκα να προβώ σε έγγραφη δήλωση μετάνοιας ότι είμαι χριστιανός ορθόδοξος, προκειμένου να μου επιτραπεί να βαφτίσω ένα παιδί συμπολίτη μας."


Πάση θυσία στην πυρά;

Την προσεχή Πέμπτη εκδικάζεται στην Κομοτηνή η υπόθεση "προσηλυτισμού" που φέρεται ότι διέπραξε εις βάρος μαθητών της η κυρία Εύα Ανδρουτσοπούλου. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, "κατά μήνα Μάιο 1995 και κατά ημερομηνία που δεν εξακριβώθηκε, ενήργησε προσηλυτισμό δια καταχρήσεως της απειρίας άλλων. Ως καθηγήτρια της γερμανικής γλώσσας σε φροντιστήριο, εκμεταλλευόμενη την πνευματική ανωριμότητα των μαθητών της προσπάθησε με έμμεσο τρόπο, ήτοι κάνοντας συχνές αναφορές στον βουδισμό και σε θρησκευτικές αντιλήψεις της Ανατολής, τη διείσδυση των μαθητών στη θρησκευτική συνείδηση ετεροδόξων, με σκοπό τη μεταβολή του περιεχομένου αυτής."
Η υπόθεση δεν θα είχε ίσως ιδιαίτερο ενδιαφέρον αν δεν ήταν η κατάληξη μιας ολόκληρης σειράς προσπαθειών των διωκτικών αρχών της χώρας να καθήσουν στο σκαμνί την κυρία Ανδρουτσοπούλου, την αδελφή της Χαρίκλεια και τον σύζυγο της τελευταίας Γρηγόρη Μπαϊρακτάρη, μόνο και μόνο επειδή η Πανελλήνια Ιστορική και Φιλοσοφική Εταιρεία στην οποία ανήκουν, δεν είναι της αρεσκείας του τοπικού μητροπολίτη ή και της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, όπως αποκάλυψε ο βουλευτής του ΣΥΝ κ. Πέτρος Κουναλάκης.
Η δίωξη αυτή δεν πρόκυψε από κάποια αυθόρμητη καταγγελία των "θιγομένων". Οπως προκύπτει από την ίδια τη δικογραφία, οι αρμόδιες εισαγγελικές αρχές κινητοποιήθηκαν κατόπιν παραγγελίας του μητροπολίτη Δαμασκηνού. Με εμπιστευτικό έγγραφό του προς τον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ροδόπης ο Εισαγγελέας Εφετών Θράκης έδινε την ακόλουθη εντολή στις 25 Νοεμβρίου 1996: "Σας διαβιβάζουμε τα ανωτέρω έγγραφα του Μητροπολίτου Μαρωνείας και Κομοτηνής Δαμασκηνού με το συνημμένο επιστολικό φάκελο και παρακαλούμε να ενεργήσετε ό,τι εκ των καθηκόντων σας επιβάλλεται." Στις 5 Δεκεμβρίου ο αποδέκτης της εντολής παραγγέλλει προκαταρκτική εξέταση στον Διοικητή Τμήματος Ασφαλείας Κομοτηνής. Μαθαίνουμε λοιπόν ότι η εξέταση διενεργείται "προκειμένου να βεβαιωθεί τυχόν αξιόποινη πράξη από μέρους του Γρηγορίου Μπαϊρακτάρη και της συζύγου του Χαρίκλειας Ανδρουτσοπούλου. Ειδικότερα ερευνηθεί 1) αν οι δραστηριότητες αυτών είναι νομικώς εν τάξει και 2) μήπως διαπράττεται υπ' αυτών το αδίκημα του Α.Ν. 1363/1938 (προσηλυτισμός) ή των άρθρων 191, 192 ή άλλης συναφούς πράξεως. Εκτός άλλων ληφθούν καταθέσεις γονέων και μαθητών εκ των φοιτούντων στο φροντιστήριο καθώς και εργαζομένων στο Νοσοκομείο."
Παρά την κινητοποίηση των αρχών ασφαλείας δεν ανακαλύφθηκε κανένα σκάνδαλο "προσηλυτισμού". Αν εξαιρειθεί ο μητροπολίτης, ο οποίος κατέθεσε ότι "πιστεύει απόλυτα ότι και οι τρεις ενεργούν προσηλυτισμό στους χώρους εργασίας τους", ούτε οι εργοδότες τους, ούτε ακόμα και οι σπιτονοικοκύρηδές τους δεν κατέθεσαν κάτι επιβαρυντικό. Η πιο "επιβαρυντική" κατάθεση, είναι ενός ιδιοκτήτη φροντιστηρίου ξένων γλωσσών, όπου δούλευε η Εύα Ανδρουτσοπούλου. Αυτός δήλωσε ότι "μου κατάγγειλαν οι μαθητές μου ότι η καθηγήτριά τους ανέφερε ότι δεν πρέπει να κάνουμε επίδειξη δύναμης σε εθνικές γιορτές, στρατιωτικές παρελάσεις με τανκς και ότι έκανε συχνές αναφορές στον βουδισμό." Αν συνυπολογιστεί ότι ο μητροπολίτης επιδιώκει τη δίωξη των μελών της ΠΑΝΙΦΕ ως "φιλομουσουλμάνων", μπορεί κανείς να κρίνει τη βασιμότητα των καταγγελιών αυτών.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες βρέθηκαν στην ανάγκη να υποβάλουν σε μια εξευτελιστική διαδικασία όλο τον κοινωνικό περίγυρο, ρωτώντας τους για τα πιστεύω των "υπόπτων". Την ανάγκη αυτή την επέβαλαν τα εμπιστευτικά έγγραφα του μητροπολίτη (αρ. πρωτ. 665 και 666), τα οποία αναφέρονται σε πληροφορίες του ίδιου (;), της Ελληνικής Αστυνομίας και του Ελληνικού Στρατού. Με τα έγγραφα αυτά ο κ. Δαμασκηνός εκθέτει τις υπηρεσίες του κράτους και τις εμφανίζει να συνεργάζονται μαζί του με μοναδικό σκοπό την παρακολούθηση πολιτών, τους οποίους υποπτεύεται ο ίδιος ως "αιρετικούς". Με τα δικά του όμως κριτήρια στην κατηγορία των "αιρετικών" ανήκει το μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού λαού, αν κρίνουμε από το γεγονός ότι έχει αποδώσει αυτό τον χαρακτηρισμό κατά καιρούς στο Δήμαρχο, το Δημοτικό Συμβούλιο, τον Ιατρικό Σύλλογο, τον Νομάρχη Ροδόπης.
Τα έγγραφα του κ. Δαμασκηνού αναφέρουν διάφορες "επιβαρυντικές" πληροφορίες για τους τρεις επιστήμονες της Κομοτηνής. Το σημαντικότερο: "η κυρία Ανδρουτσοπούλου ανέλαβεν υπό την προστασίαν τη μειονότητα με άρθρο της εις την Ελευθεροτυπίαν τον Αύγουστον του 1993". Ιδού λοιπόν. Μια επιστολή στην "Ε", τεκμήριο "προσηλυτισμού". Οσο για το περιεχόμενό της; Περίπου ταυτόσημο με το μνημόνιο των πολιτικών αρχηγών επί οικουμενικής (Παπανδρέου, Μητσοτάκης, Φλωράκης) για τις διακρίσεις εις βάρος της μειονότητας!


(Ελευθεροτυπία, 15/2/1998)

 

www.iospress.gr                                   ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ  -   ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ