Ο δήμαρχος των ΜΑΤ και οι «συμμορίες» των πολιτών της Αθήνας

 

Σύμβαση παραχώρησης!
 

«Συμμορίες εκβιαστών με προβιά οικολόγων» ήταν ο οχτάστηλος τίτλος της κυβερνητικής εφημερίδας «Αυριανή» την περασμένη Κυριακή (1/2/09). Ευτυχώς το διοικητικό εφετείο είχε ήδη εκδώσει την προσωρινή διαταγή για την αναστολή εργασιών στο πάρκο της Κυψέλης και δεν πρόλαβε να «τρομοκρατηθεί» από τα πολεμικά ανακοινωθέντα της εφημερίδας, η οποία, αφού «γκρέμισε τον Καραμανλισμό», τώρα του χτίζει το παρόν και το μέλλον. Το κακό όμως είχε ήδη γίνει και τα κουφάρια των δέντρων προστέθηκαν στον κατάλογο με τα δημαρχιακά δρώμενα του κ. Κακλαμάνη. Η νέα μόδα να χαρακτηρίζονται ως οικοτρομοκράτες όσοι φορείς και πολίτες υπερασπίζονται με όπλα τους νόμους, το Σύνταγμα και την ευρωπαϊκή νομολογία το ελληνικό περιβάλλον, είναι το εύρημα της σημερινής εκτελεστικής εξουσίας. Το διαπιστώσαμε στην περίπτωση της εκποίησης και καταστροφής από τον Δήμο της Αθήνας (Δ.Α.) του μικρού πάρκου της Κυψέλης.

Τι έκανε ο κ. Κακλαμάνης; Μετέτρεψε μια πράσινη έκταση με χαρακτήρα κοινόχρηστο (ΦΕΚ 382/Δ/1989), σε ατομική ιδιοκτησία του δήμου. Αμέσως μετά την παραχώρησε με σύμβαση σε ιδιωτική εταιρεία, η οποία με σκοπό το κέρδος θα τη μετέτρεπε σε υπόγειο ιδιωτικό γκαράζ. Αυτή είναι η συνήθης πρακτική της κυβέρνησης, που μεσιτεύει δημόσιες ελληνικές εκτάσεις σε ιδιωτικά συμφέροντα με ιδιαίτερα «συμφέρουσες» τιμές. Ο,τι έγινε δηλαδή και στη Βιστονίδα με φανερό μεσίτη τον Εφραίμ. Ακολουθώντας την τακτική αυτή, στις 22/12/06, ακριβώς πριν αναλάβει επίσημα τα καθήκοντά του ο Νικήτας Κακλαμάνης, ο απερχόμενος δήμαρχος Θ. Μπεχράκης υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης του μικρού πνεύμονα της Κυψέλης σε δύο εταιρείες που ενώθηκαν για να κατασκευάσουν το επικερδές αλλά και επιχορηγούμενο έργο.

Η ΤΕΚΑΛ Α.Ε. και η ΔΟΜΟΠΟΛΙΣ SP ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε., με γειτονικές τότε έδρες στην οδό Θησέως, λίγα μέτρα μακριά η μία από την άλλη, δημιούργησαν τη ΔΟΜΟΤΕΚΑ Α.Ε. και κέρδισαν το διαγωνισμό καταστροφής του πάρκου. Μεγάλες εταιρείες και οι δύο, με πολλά κατασκευαστικά έργα (ειρηνοδικείο Αθήνας, σχολικά συγκροτήματα, εγκαταστάσεις ανεμογεννητριών κ.ά.) όλα έπειτα από διαγωνισμούς. Δεν μπορεί επομένως να εξηγηθεί εύκολα πώς τέτοιας εμβέλειας εταιρείες προτίμησαν, αντί να καταθέσουν περιβαλλοντικές μελέτες για το έργο-πάρκινγκ, να μειώσουν τις προβλεπόμενες θέσεις ούτως ώστε να μην είναι απαραίτητες οι μελέτες. Ολόκληρη η σύμβαση μοιάζει περισσότερο με τα τυπωμένα έντυπα συμβόλαια που υπογράφουμε όταν νοικιάζουμε ένα σπίτι, παρά με επίσημη σύμβαση με το μεγαλύτερο δήμο της Ελλάδας. Η ημερομηνία και τα αναλυτικά στοιχεία των εταιρειών δεν έχουν καν συμπληρωθεί στα κενά του εγγράφου, η υπογραφή του εκπροσώπου της ΔΟΜΟΤΕΚΑ είναι μια απλή τζίφρα (χωρίς να υπάρχει ολογράφως το όνομα του εκπροσώπου, αλλά μόνο αυτό του διευθυντή κατασκευών).

Ψιλά γράμματα ίσως, που αφορούσαν όμως πολύ ψηλά δέντρα. Φυσικά στη σύμβαση αναφέρεται καθαρά ότι η ΔΟΜΟΤΕΚΑ μπορεί να επιδοτηθεί με υπαγωγή στον αναπτυξιακό νόμο, αλλά και να προχωρήσει σε δανεισμό για την εκτέλεση του έργου. Προβλέπεται ακόμα ότι ύστερα από 5 χρόνια μπορεί να κάνει εκεί κοντά (500μ.) κι άλλο γκαράζ! Ο δήμος, απ' την πλευρά του, αναλαμβάνει όλη τη «λάντζα»: από την έκδοση πιστοποιητικών μέχρι και την ασφάλιση του έργου σε όλο το διάστημα της κατασκευής. Σε 8 σελίδες της σύμβασης περιγράφονται οι υποχρεώσεις του δήμου και μόνο σε μία σελίδα αναγράφονται οι λιγοστές υποχρεώσεις της ΔΟΜΟΤΕΚΑ, που θα εκσυγχρονίσει την περιοχή στολίζοντας το πάρκο με Ι.Χ. για τα οποία και θα επιδοτείται.

Δυναμικά, λοιπόν, ο δήμαρχος άρχισε από το 2006 το κυνήγι των επιτροπών μέχρι να εκδοθεί η πολυπόθητη άδεια -αν όχι από νομαρχία, δασαρχείο ή δευτεροβάθμια επιτροπή πολεοδομίας, τουλάχιστον από κάποια έστω και κατώτερη αρχή. Αφού το κατάφερε αυτό (μετά τις απανωτές αρνήσεις των αρμοδίων φορέων, με μικρές και μεγάλες παρατυπίες όπως καταγγέλλει η αντιπολίτευση), προχώρησε αξημέρωτα στην καταστροφή του πάρκου, κόβοντας τα 52 δέντρα.

Οι «συμμορίες» όμως των κατοίκων, των επιστημόνων, των συγκοινωνιολόγων και των δικαστών καραδοκούσαν. Λίγο αργά μεν, αποτελεσματικά δε, κατάφεραν να ανακόψουν τη μανία για τον αφανισμό του πράσινου. Το πώς έπεισαν οι συμμορίες αυτές τους δικαστές του διοικητικού εφετείου είναι απλό: εξέθεσαν στην προσφυγή τους όλες τις παρανομίες που έγιναν για την έκδοση της επίμαχης άδειας.

Συνοπτικά: ο Δ.Α. πούλησε «διά της παραχωρήσεως» μια κοινόχρηστη πράσινη έκταση σε μη οικοδομήσιμο χώρο. Ο Δ.Α. προχώρησε στη μη επιτρεπτή ενέργεια της μεταβολής μιας δασικής έκτασης σε χώρο με διαφορετική χρήση. Η σύμβαση δεν τέθηκε υπόψη κάθε ενδιαφερόμενου για εύλογο διάστημα, όπως προβλέπει ο νόμος (ΦΕΚ 482/Δ/1987). Τα δέντρα που κόπηκαν είναι περισσότερα (52) από τα 12 που προέβλεπε η άδεια, ενώ τα περί μεταφύτευσης είναι πρόσχημα. Δεν εξετάστηκε κανένας τρόπος από όσους είχαν υποδειχθεί, προκειμένου να μην κοπούν τα δέντρα. Τέλος, ο νόμος προβλέπει να κατασκευάζονται τέτοια πάρκινγκ κοντά σε στάσεις μαζικών μέσων μεταφοράς κι όχι όπου συμφέρει τις εταιρείες και τους δημάρχους.

Η αρχιτέκτων μηχανικός και σύμβουλος της «Ανοιχτής Πόλης», Ελένη Πορτάλιου, επισημαίνει στην τεχνική έκθεση:

1. Οπως φαίνεται από το τοπογραφικό διάγραμμα, οι ελεύθεροι πράσινοι χώροι στην ευρύτερη περιοχή είναι ελάχιστοι. Ταυτόχρονα, ο μεγάλος αριθμός των σχολικών συγκροτημάτων αποδεικνύει τον μεγάλο αριθμό παιδιών που κατοικούν σε μια κοντινή ακτίνα από τον συγκεκριμένο χώρο και είναι καθημερινοί χρήστες του συγκεκριμένου πάρκου.

2. Οπως φαίνεται από το τοπογραφικό διάγραμμα, στην περιοχή γύρω από την Κύπρου και Πατησίων υπάρχουν οκτώ κτίρια στάθμευσης με χωρητικότητα χιλιάδων θέσεων. Τα κτίρια αυτά, όπως διαπιστώνεται από επιτόπια έρευνα, υπολειτουργούν, το πιθανότερο λόγω οικονομικής αδυναμίας των εν δυνάμει χρηστών τους.

3. Από τα σχέδια της άδειας οικοδομής προκύπτει εμφανώς η δυνατότητα περιορισμού της κάλυψης του κτιρίου και διατήρησης των δύο συστάδων υψηλών πεύκων με χώμα στην προ της κοπής φυσική τους κατάσταση. Θα μπορούσε να διατηρηθεί ο ίδιος αριθμός θέσεων στάθμευσης με την αντικατάσταση της ράμπας προσπέλασης από ασανσέρ, τεχνική συνήθης και χωρίς ιδιαίτερα υψηλό κόστος.

4. Στα σχέδια των τριών κατόψεων, όπως εμφανίζονται στο διάγραμμα κάλυψης της οικοδομικής άδειας, σημειώνονται συνολικά 184 θέσεις στάθμευσης. Οπως όμως διαπιστώνεται από τα ίδια αυτά σχέδια, η χωρητικότητα του κτιρίου μπορεί να καλύψει τουλάχιστον 200 θέσεις στάθμευσης. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Εγκριση Περιβαλλοντικών Ορων από το νομάρχη.
Αλλωστε, για το λόγο αυτό σε προηγούμενη μελέτη του 2000 είχε τηρηθεί αυτή η διαδικασία και δεν είχε δοθεί άδεια κοπής των δέντρων.

5. Οπως προκύπτει από το εμφανιζόμενο στην αρχιτεκτονική τομή πάχος 22 εκ. της δοκιδωτής πλάκας, η κατασκευή δεν έχει τη φέρουσα στατική ικανότητα για τα παρουσιαζόμενα σχέδια πρασίνου. Αναλυτικά παρουσιάστηκαν όλα τα σημεία της έκθεσης αλλά και τα ουσιώδη σημεία της προσφυγής στην επεισοδιακή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου την περασμένη Δευτέρα.

Αντί για επιχειρήματα, ο δήμαρχος με τους συμβούλους του επικαλέστηκε τη δράση «κουκουλοφόρων» και την ύποπτη στάση της παράταξης «Ανοιχτή Πόλη». Στον εξωτερικό χώρο του δημαρχείου κάλεσε, για πολλοστή φορά στη θητεία του, τα ΜΑΤ που ξυλοκόπησαν και δηλητηρίασαν με χημικά τον κόσμο που είχε συγκεντρωθεί.

Τα κανάλια, ακόμα κι αυτό που είχε τραυματία δημοσιογράφο και ως εκ τούτου αναγκάστηκαν να μεταδώσουν τις αστυνομικές αγριότητες, δεν βρήκαν να πούνε ούτε μία λέξη στα δελτία των 8 για τον δήμαρχο που χρησιμοποιεί τα ΜΑΤ και τους αγανακτισμένους Χρυσαυγίτες για να ξυλοκοπούν τους κατοίκους των αθηναϊκών συνοικιών.

 

(Ελευθεροτυπία, 7/2/2009)

 

www.iospress.gr