Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΙΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΠΡΟΧΕΙΡΟΥ ΦΑΓΗΤΟΥ

 

Το μεροκάματο της πίτσας

1. / 2.   
 

Το delivery του τρόμου

Η ραγδαία αύξηση των εργατικών-τροχαίων ατυχημάτων στον κλάδο των ταχυμεταφορών υποχρέωσε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) να εκπονήσει ειδική μελέτη των συνθηκών εργασίας του συγκεκριμένου τομέα. Τα αποτελέσματα (Σεπτέμβριος 2002) είναι ανησυχητικά. Το 71% αυτού του είδους τραυματισμών (και θανάτων) αναφέρονται σε παθόντες δικυκλιστές.

Οι ερευνητές δυσκολεύτηκαν να συλλέξουν στοιχεία από τα βιβλία ατυχημάτων και τις έγγραφες αναγγελίες των ατυχημάτων στην υπηρεσία τους, διότι το ΣΕΠΕ δεν διενεργεί αυτοψίες, η Τροχαία δεν επιλαμβάνεται των περισσοτέρων συμβάντων, από τα νοσοκομεία δεν βγαίνει άκρη και οι εργοδότες δεν έχουν καμία διάθεση να αναφέρουν τα σχετικά περιστατικά της καθημερινής ανθρωποσφαγής στους δρόμους. Συνεπώς διατυπώνεται η πεποίθηση ότι ο πραγματικός αριθμός είναι πολλαπλάσιος απ' αυτόν που καταγράφεται.

*Ρωτώντας τους ίδιους τους δικυκλιστές, διανομείς εστιατορίων, προέκυψε ότι ένας στους τέσσερις έχει υποστεί τουλάχιστον ένα ατύχημα στη δουλειά του. Η κακή συντήρηση των μοτοσικλετών, η απουσία εξοπλισμού και εκπαίδευσης, οι κυκλοφοριακές συνθήκες, αλλά πάνω απ' όλα το άγχος του διανομέα ως αποτέλεσμα της εντατικοποίησης της δουλειάς του είναι οι βασικές αιτίες του προβλήματος. *Ενας στους πέντε αντιμετωπίζει μόνιμα προβλήματα σχετικά με το μυοσκελετικό σύστημα (γοναλγίες, οσφυαλγίες, αυχεναλγίες) και σοβαρά κρυολογήματα. 

*Μόνο μία στις τέσσερις επιχειρήσεις παρέχει κράνος στους εργαζόμενους και καμία δεν δίνει κάποια έμφαση στην εκπαίδευσή τους ή τους παρέχει -όπως οφείλει σύμφωνα με το νόμο- τον εξοπλισμό τους ασφαλείας (γάντια, περιβραχιόνια, μπότες, ζώνες για την προστασία των νεφρών, αδιάβροχα μπουφάν με φθορίζουσα επισήμανση, με ανάκλαση κ.λπ.).

*Η μελέτη επισημαίνει ότι οι διανομείς στα εστιατόρια κατά κανόνα εργάζονται, τις βραδινές ώρες κυρίως, με συμβάσεις μερικής απασχόλησης (με εξαιρετικά χαμηλές αποδοχές), ή ανήκουν στην κατηγορία της αδήλωτης εργασίας, και οι περισσότεροι (το 54%) έχουν προϋπηρεσία 2 ετών. Από 2 ώς 5 χρόνια εργάζεται το 29% και λίγοι σταθεροποιούνται για περισσότερα χρόνια (το 13% βρίσκεται 5-10 χρόνια στη δουλειά, μόνο το 4% παραμένει 10 χρόνια και πάνω).

*Το 34% είναι 25άρηδες και νεότεροι, αλλά υπάρχει ένα 62% που καλύπτει την ηλικιακή ομάδα 26-40 ετών. Αρα, η μέση ηλικία των delivery boys είναι οι 28άρηδες και επομένως δεν μπορεί να υιοθετήσει κανείς τους ισχυρισμούς των εργοδοτών ότι για τα δυστυχήματα φταίει η «νεανική τους μαγκιά» -και ποτέ βεβαίως η ανθρωποφαγική οργάνωση της εργασίας τους, όπως τη σχεδιάζουν οι εταιρείες.

Μιλώντας με τον ειδικό γραμματέα του ΣΕΠΕ Χρόνη Πολυχρονίου μείναμε με την εντύπωση ότι το επόμενο διάστημα οι υπηρεσίες του θα υποχρεώσουν, εξαντλώντας την αυστηρότητά τους, όλες τις επιχειρήσεις να εφαρμόσουν τα σχετικά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας που αφορούν τους διανομείς-δικυκλιστές, καθώς και την τήρηση των συλλογικών συμβάσεων και τα ασφαλιστικά δικαιώματά τους. 

Εκείνο, ωστόσο, που δεν μπορεί να υποσχεθεί το ΣΕΠΕ είναι η αύξηση των αποδοχών τους. Οπως είδαμε και στην περίπτωση της Pizza Hut, το σύνολο σχεδόν των διανομέων υποχρεώνεται να παίζει καθημερινά το κεφάλι του στα δρομολόγια-καρμανιόλες για λιγότερες από 80.000 δρχ. το μήνα, εξαρτώντας την επιβίωσή του από το φιλοδώρημα και τη δεύτερη δουλειά που πρέπει να διεκδικήσει μήπως και καταφέρει να ξεφύγει από την «ευελιξία των εργασιακών σχέσεων». 

Αν έχουν κάτι να πουν ο κ. Ρέππας και η πάντοτε αισιόδοξη επίτροπος της ευρωπαϊκής Κομισιόν Αννα Διαμαντοπούλου, είμαστε έτοιμοι να τους ακούσουμε. Διαφορετικά, το λόγο θα έχουν οι Γένοβες, οι Φλωρεντίες και τα Ναύπλια, οι απεργίες και οι συγκρούσεις.




ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Γιάννη Κουζή, «Εργασιακές Σχέσεις και Ευρωπαϊκή Ενοποίηση - Ευελιξία και Απορύθμιση ή Αναβάθμιση της Εργασίας;»
(Αθήνα 2001, έκδοση Ινστιτούτου Εργασίας ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ). 
Τεκμηριωμένη μελέτη, με πλήρη βιβλιογραφία για την κατάσταση των ευέλικτων συστημάτων απασχόλησης σε όλη την Ε.Ε., με έμφαση στην Ελλάδα.

Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, «Διερεύνηση Συνθηκών Εργασίας Ταχυμεταφορέων και Διανομέων Δικυκλιστών» (Εκδοση υπουργείου Εργασίας, Σεπτέμβριος 2002). 
Συνοπτική μελέτη για την άγρια κατάσταση που βιώνουν οι κούριερ και διανομείς πρόχειρου φαγητού. 

Ιός της Κυριακής, «Εργασία στα χρόνια της ΟΝΕ - Εκσυγχρονισμένος ελληνικός μεσαίωνας» («Κ.Ε.», 16/6/2002).
Κριτική στις νέες εργασιακές σχέσεις όπως προκύπτουν από τις νομοθετικές αλλαγές της τελευταίας δωδεκαετίας (κυρίως με τους Ν. 1892/90, 2639/98, 2874/2000).

Ιός της Κυριακής, «Η Γεύση της Νέας Τάξης - Η κυριαρχία του Φαστ-Φουντ» («Κ.Ε.» 27/6/1999) 

Αφιέρωμα στις βιομηχανίες πρόχειρου φαγητού, την κακή ποιότητα των προϊόντων τους, τις εξοντωτικές συνθήκες εργασίας του προσωπικού τους και παρουσίαση των κινημάτων που στρέφονται εναντίον τους.


ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ

http://www.inegsee.gr
Η ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ με πολύ καλές μελέτες και έρευνες για όλα τα θέματα που απασχολούν τον κόσμο της εργασίας, γραμμένες από σημαντικούς οικονομικούς, νομικούς και κοινωνικούς επιστήμονες.

http://www.labor-ministry.gr
Το επίσημο site του υπουργείου Εργασίας με όλες τις πληροφορίες για το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, τη σχετική νομοθεσία και τη δυνατότητα άμεσης καταγγελίας οποιασδήποτε εργοδοτικής αυθαιρεσίας.

(Ελευθεροτυπία, 2/2/2003)

 

www.iospress.gr                                  ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ