Η κιβωτός της Φρειδερίκης 

1.   2. 

 

Τι να σου κάνουν κατακαλόκαιρο οι έρμοι οι γαλαζοαίματοι. Με την ετήσια θερινή τους παράσταση προσπαθούν να πείσουν πως οι δικές τους διακοπές δεν θυμίζουν σε τίποτα τα μπάνια του λαού. Μόνο που σπανίως το καταφέρνουν. Οι περισσότερες καλοκαιρινές φωτογραφίες εστεμμένων που δημοσιεύουν τα "ειδικευμένα" έντυπα, όσο ακριβοπληρωμένες κι αν είναι, δεν διαθέτουν την γκλαμουριά που θα επιθυμούσαν να εκπέμπουν οι εικονιζόμενοι. Μήπως όμως σε αυτό ακριβώς το σημείο κρύβεται η γοητεία που συνεχίζουν να ασκούν τα κοινότοπα αυτά ενσταντανέ; Κακά τα ψέματα. Οι ειδυλλιακές σκηνές από τους επίγειους παραδείσους στους οποίους συχνάζουν οι γαλαζοαίματοι δεν είναι οι πλέον περιζήτητες. Το παράδειγμα μιλάει από μόνο του: Πόσο ερεθιστική μπορούσε να είναι μια φωτογραφία της Καρολίνας του Μονακό και του Στέφανο Καζιράγκι, όταν θύμιζε αποτυχημένη αφίσα του ΕΟΤ; (1) Την περιέργεια κινούν περισσότερο φωτογραφίες ευανάγνωστες, που εμφανίζουν τη θερινή καθημερινότητα των υψηλών παραθεριστών. Οπως αυτή της Αλεξίας, κόρης του Κωνσταντίνου, που συνδυάζει λίγο σπορ, λίγη θάλασσα και τ' αγόρι της (2). Η του Κύριλλου, γιου του Συμεών της Βουλγαρίας, και της γυναίκας του Ροζάριο, που μαζί με τα παιδιά τους και τα κουβαδάκια τους λιάζονται αμέριμνοι σε αμμουδιά της Ιμπιζα (3). Οσο για την αδυναμία της Νταϊάνα να βολευτεί στο τζετ σκι του Ντόντι Αλ Φαγέντ, πέρσι είχε κριθεί ως εξαιρετικά χαριτωμένη (4). Αλλά υπάρχουν και γαλαζοαίματοι που, όπως και να ποζάρουν, δεν έχουν και πολλές ελπίδες να ξεχωρίσουν. Κλασικό δείγμα προς αποφυγήν η βαρόνη Ρίκι ντε Πορτανόβα, φωτογραφημένη εδώ στο τρικάταρτο "Λιμπερτάδ" που έκανε προ καιρού σκάλα στο Μονακό (5). 


ΣΤΟ ΟΡΙΟ

ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
. Καυτές λεπτομέρειες, εντυπωσιακά σενάρια και βαθυστόχαστες αναλύσεις για την κρουαζιέρα των εστεμμένων, από τις τακτικές ανταποκρίσεις του "Εθνους" της εποχής. Υπογράφονται από ομάδα συντακτών της εφημερίδας, με προεξάρχοντα τον Γεώργιο Δρόσο, που εμείς οι νεότεροι γνωρίσαμε μετά τη μεταπολίτευση στο ρόλο του υπ' αριθμόν ένα πολιτικού αναλυτή της καραμανλικής ΕΙΡΤ.

ΚΑΖΟΥΑΛ. "Καθ' όλην την κίνησιν των προσκεκλημένων των Ελλήνων Βασιλέων ανά την νήσον (Kέρκυρα), το πρωτόκολλον και η επισημότης παρεμερίσθησαν ολοσχερώς, ο δε όμιλος των ξένων βασιλέων και πριγκήπων έδιδε την εντύπωσιν κοινού καραβανιού περιηγητών. Η νεολαία εκυριάρχει μεταξύ αυτών, κανείς δε από τους ξένους δεν εφόρει σακκάκι" (24/8/1954).

ΜΕΓΑΛΟΚΟΠΕΛΕΣ. "Διάφοροι ξένοι ανταποκριταί, οι οποίοι έφθασαν εις Κέρκυραν εξ Ιταλίας δια την παρακολούθησιν της κρουαζιέρας, εκφράζουν την πεποίθησιν ότι κατά την διάρκειαν αυτής θα συναφθούν διάφορα συνοικέσια. Ως υποψήφιαι νύφαι, των οποίων την αποκατάστασιν επιδιώκουν οι υψηλοί συγγενείς των, θεωρούνται άι μετέχουσαι της κρουαζιέρας Γαλλίδες πριγκήπισσαι Ισαβέλλα, Ελένη και Αννα -κόραι του διεκδικητού του γαλλικού Θρόνου κόμητος των Παρισίων- άι Ιταλίδες πριγκήπισσαι Μαρία Πία και Μαρία Γαβριέλλα -κόραι του Ουμβέρτου- ως και η Μαρία Χριστίνα της Αόστης, η Μαργαρίτα της Δανίας, η Ινφάντη Μαρία ντελ Πιλάρ και η Μαρία Λουϊζα της Βουλγαρίας. Ως προς τους υποψηφίους εξ άλλου γαμβρούς ουδέν λέγεται, διαπιστούται όμως ότι εις την κρουαζιέραν συμμετέχουν πολλοί άγαμοι πρίγκηπες, ώστε να μη θεωρείται αφύσικον να δημιουργηθούν ειδύλλια, όπως τονίζουν οι Ιταλοί ανταποκριταί εις τα τηλεγραφήματά των" (στο ίδιο).

ΑΠΩΛΕΣΘΕΝΤΑ. "Απωλέσθη επίσης προς στιγμήν μία γυναικεία τσάντα ανήκουσα εις φιλοξενουμένη πριγκήπισσαν, η οποία, ευρεθείσα βραδύτερον, φυσικά επεστράφη. Αύτη είχε λησμονηθή εις την παραλίαν εντός του κτήματος `Μον Ρεπό', όπου οι υψηλοί ξένοι είχαν μεταβή δια να κολυμβήσουν" (25/8/54).

ΤΣΟΥΞΙΜΟ. "Μετά την Κνωσσόν, οι υψηλοί καλεσμένοι μετέβησαν εις την παραλιακήν θέσιν Καρτερό, όπου οι περισσότεροι εξ αυτών εκολύμβησαν. Ακολούθως όλοι εκάθησαν εις λαϊκά καφενεία και έλαβον διάφορα αναψυκτικά, λεμονάδες, πορτοκαλάδες και βανίλλια. Πολλοί, εξάλλου, κατόπιν επιμόνων προτροπών του πρίγκηπος Γεωργίου, εδοκίμασαν και τσικουδιά με στραγάλια ως μεζέ. Οπως επληροφορήθην, μία υψηλή προσωπικότης μόλις εδοκίμασε τσικουδιάν, εχαρακτήρισεν αυτήν ως λάβαν ηφαιστείου, μία δε πριγκήπισσα την απεκάλεσεν `κρητική φλόγα', χαρακτηρισμόν τον οποίον, όπως διηγούνται οι σερβιτόροι, όλοι οι ξένοι επεκρότησαν με επιφωνήματα επιδοκιμασίας" (26/8/54).

ΣΤΡΑΒΟΠΑΤΗΜΑΤΑ. "Η πριγκήπισσα Μαρία της Ελλάδος, κατά την διάρκειαν της επισκέψεως εις την Κνωσσόν, εκτύπησεν ελαφρώς εις το μεσαίον δάκτυλον του δεξιού ποδός. Συνοδευομένη από πρίγκηπα, μετέβη αμέσως κατόπιν εις την κλινικήν Γιαμαλάκη, όπου εγένετο επίδεσις του τραύματος, το δε απόγευμα επεσκέφθη το Μουσείον, χωρίς να δυσκολεύεται εις το βάδισμα" (στο ίδιο).

ΡΕΜΒΑΣΜΟΙ. "Η Βασίλισσα της Ολλανδίας Τζουλιάνα, αναμένουσα την επάνοδον της ατμακάτου, εκάθησεν αφελέστατα εις την παραλίαν της Δήλου. Από την θέσιν αυτήν απελάμβανε την θέαν της θαλάσσης που είχε προσλάβει βαθυκύανον απόχρωσιν και παρουσίαζεν αληθινά μαγευτικήν όψιν" (28/8/54).

ΠΕΡΙΕΡΓΟΙ. "Οταν έφθασαν εις τον Μύλον του Νικόλα, ο οποίος λόγω του πνέοντος ανέμου έστρεφε τα πάλλευκα πτερά του, ο Βασιλεύς και ο Διάδοχος εισήλθον εντός διά να παρακολουθήσουν τον τρόπον λειτουργίας του, ενώ οι λοιποί απεθαύμαζαν την παραλίαν της Αλευκάνδρας" (30/8/54).

ΞΕΛΙΓΩΜΕΝΟΙ. "Κατά την επιστροφήν, οι περισσότεροι, με επικεφαλής την βασίλισσαν Φρειδερίκην και τον πρίγκηπα Γεώργιον, εισήλθον εις ένα μυκονιάτικον φούρνον, όπου έφαγαν με όρεξιν ζεστό μυκονιάτικο ψωμί από καθαρό σιτάρι και κριθάρι, το λεγόμενον μιγάδι" (στο ίδιο).

ΦΑΝ. "Ζευγάρι ημίγυμνο -ίσως μνηστευμένων- εκθέτει το καλλίγραμμο των δύο κορμιών του διασχίζοντας αναργιοπατητά την παραλία. Σε μια στιγμή εκείνη ακούγεται να τον ρωτά: -`Από ποιό φούρνο φάγανε ψωμί οι Βασιλιάδες;' -`Δεν ξέρω'. -`Κοιμάσαι, καϋμένε, και δεν μπόρεσες να μάθης αυτό το πράμα!' -`Και τι να το κάνω να το μάθω;' -`Τι να το κάνης; Τρελλάθηκες; Μπορεί να φύγωμε από τη Μύκονο χωρίς να φάμε ψωμί απ' αυτόν το φούρνο... Τι θάχουμε να λέμε σα θα πάμε στην Αθήνα; Εννοώ να πας να τον βρής και να μου φέρης μια φέτα ψωμί'. Αργότερα, εθεάθησαν μ' ένα καρβέλι παραμάσχαλα..." (31/8/54).

ΟΙΚΟΔΕΣΠΟΙΝΑ. "Η Βασίλισσά μας είναι η ψυχή και ο εγκέφαλος της `κρουαζιέρας'. Φροντίζει για όλα και όλα τα παρακολουθεί. Και η υπόθεσις αυτή καταφανώς την έχει κουράσει και την έχει αδυνατίσει. Δεν έχει μειώσει, όμως, ουδ' επ' ελάχιστον την δραστηριότητά της. -`Μπορείτε να πάρετε, μας λέγει, όσες φωτογραφίες θέλετε. Μόνον να μην τους κουράσετε'. και εν συνεχεία, διά να μη κουράση και εμάς, προσφέρεται ν' απαντήση εις όλας τας ερωτήσεις μας. Να μας ειπή το όνομα του ενός ή της άλλης, να μας εξηγήση τας συγγενείας μεταξύ των, να φωτογραφίζη συγχρόνως και η ιδία και να παρακολουθή δια του βλέμματος, συνεχώς, τα τρία της παιδιά. Ολοι σχεδόν οι νεαροί και άι νεαραί της κρουαζιέρας την αποκαλούν `Θεία Φρειδερίκη' και για κάθε ένα από όλους αυτούς έχει ένα μειδίαμα ή μια έξυπνη κουβέντα" (31/8/54).



ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Ρολάν Μπαρτ, "Η κρουαζιέρα των Γαλαζοαίματων"
(στο "Μυθολογίες. Μάθημα", μετάφραση Καίτης Χατζηδήμου και Ιουλιέττας Ράλλη, εκδόσεις Ράππα, Αθήνα 1979, σ. 105-107). Αντλώντας από την επικαιρότητα της εποχής του το υλικό των δοκιμίων που απαρτίζουν τις "Μυθολογίες" του, ο Ρολάν Μπαρτ πέφτει πάνω στην κρουαζιέρα της θαλαμηγού "Αγαμέμνων" και αναλύει διεισδυτικά τις σύγχρονες επιβιώσεις των μύθων γύρω από τους βασιλιάδες και τις "καθημερινές" δραστηριότητές τους.

Βασίλισσας Φρειδερίκης, "Μέτρον Κατανοήσεως" (Βιβλιομεταφραστική, Αθήνα 1971). Αφηγούμενη την ταραχώδη ζωή της, η Φρειδερίκη στέκεται για λίγο και στους λόγους που την οδήγησαν να διοργανώσει στα 1954 μια κρουαζιέρα, η οποία θα της επέτρεπε να συσφίξει τις σχέσεις της με τις βασιλικές οικογένειες της Ευρώπης.

Παναγή Δ. Ζούβα, "Η Βασίλισσα Φρειδερίκη. Εις την υπηρεσίαν του Εθνους" (Αθήναι 1956). Αγιογράφηση της δραστηριότητας της δυναμικής βασίλισσας, γραμμένη την περίοδο της περιβόητης κρουαζιέρας. Φυσικά δεν υπάρχει καμία αναφορά στο γεγονός, αλλά μόνο στο "ηρωικό" έργο της Φρειδερίκης κατά των "ερυθρών λύκων του σλαβοκομμουνισμού".

Arthur S. Gould Lee, "The Royal House of Greece" (εκδόσεις Ward Lock & Co. Limited, Λονδίνο και Μελβούρνη 1948). Μυθοποιητικό χρονικό του "ελληνικού" βασιλικού οίκου των Γλίξμπουργκ που αφιερώνει ιδιαίτερο κεφάλαιο στη Φρειδερίκη και τα ταξίδια της ανά την Ελλάδα κατά την περίοδο του εμφυλίου.




ΔΕΙΤΕ

Διακοπές στη Ρώμη
(Roman Holiday) του Ουίλιαμ Ουάϊλερ (1953). Μια πριγκίπισσα μπουχτισμένη με το πρωτόκολλο επισκέπτεται ιγκόγνιτο τη Ρώμη, για να ξεδώσει όπως όλοι οι θνητοί -και να αναζητήσει τον άντρα των ονείρων της έξω από το γαλαζοαίματο κλαμπ.

Το χαμίνι και η βασίλισσα (The mudlark) του Ζαν Νεγκουλέσκο (1950). Ενας αλητάκος καταφέρνει να μπει κρυφά στα ανάκτορα του Ουϊνδσορ, με αποτέλεσμα να διασκεδάσει απείρως την καλοκάγαθη ηλικιωμένη βασίλισσα Βικτωρία με το πηγαίο χιούμορ του. Η "αποκάλυψη" της ταινίας έγκειται στο ότι οι εστεμμένοι γελάνε κι αυτοί, όπως κι όλος ο κόσμος...

Ο πρίγκηπας της Ζαμούντα (Coming to America) του Τζον Λάντις (1988). Ενας αφρικανός πρίγκιπας καταφεύγει στη Ν.Υόρκη για να γλιτώσει από το γάμο που του προετοιμάζει ο βασιλιάς πατέρας του και να αναζητήσει τον έρωτα σαν απλός άνθρωπος. Πολυπολιτισμική εκδοχή του γνωστού μοντέλου...

Χάπυ Νταίη του Παντελή Βούλγαρη (1976). Η Φρειδερίκη ταξιδεύει μετά του συζύγου της στα νησιά του Αιγαίου, εν προκειμένω στη Μακρόνησο, για να υποδεχθεί ξανά στην εθνική αγκάλη τα πάλαι ποτέ απολωλότα τέκνα της πατρίδας.

(Ελευθεροτυπία, 5/7/1998)

 

www.iospress.gr                                   ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ