ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΕΣ ΚΟΛΕΞΙΟΝ


Δύο φίρερ στην ίδια πόλη

1.   2. 

 
Τα κάγκελα του Αστεως

Τον θυμόμαστε να δίνει συμβουλές στο Δημήτρη Αβραμόπουλο για τα πρώτα του, τότε, βήματα στο Δήμο Αθηναίων. Παρόλο που ο δήμαρχος δε χαλάει εύκολα χατίρια (και στη συγκεκριμένη περίπτωση έσπευσε να υλοποιήσει μερικές από τις υποδείξεις του εντόπιου φίρερ), ο Κώστας Πλεύρης αισθάνεται πως ήρθε πια το πλήρωμα του χρόνου για να διεκδικήσει ο ίδιος τη δημαρχία της πρωτεύουσας. Η ίδρυση δημοτικής κίνησης επιβεβαιώθηκε στη σύναξη του Royal Olympic με τον πανηγυρικότερο τρόπο: τη διανομή σε μαζική κλίμακα του δημοτικού "προγράμματος είκοσι σημείων" της "Κινήσεως Αναγεννήσεως Αθηνών `Το Κλεινόν Αστυ'". Στις 32 σελίδες του, αναπτύσσεται λεπτομερειακά το όραμα για τη σωτηρία του ενδόξου άστεως που "κινδυνεύει να καταστεί χαώδης πολυφυλετική μεγαλόπολις της Ανατολής". Ας αφουγκραστούμε λίγο αυτόν τον γνήσιο αρχαιοελληνικό παλμό: τι αλλλαγές θα έφερνε στη ζωή μας ένας φασίστας δήμαρχος;
Πρώτο καθήκον των νέων δημοτικών αρχών θα είναι "η αποκάλυψις του Δημοσίου Σήματος". "Πρόκειται διά μεγαλοπρεπές νεκροταφείον, εις το οποίον ετάφοντο οι επιφανείς Αθηναίοι [της αρχαιότητας, φυσικά] και όταν έλθη εις το φώς, όλος ο κόσμος θα θαυμάση το μοναδικόν αυτό καλλιτέχνημα σπουδαιοτάτης ιστορικής αξίας", εξηγεί το πρόγραμμα. Αν δεν έχουν γίνει μέχρι σήμερα οι σχετικές ανασκαφές, φταίει φυσικά η διεθνής συνωμοσία κατά του περιούσιου λαού: "Τα εμπόδια τυπικώς είναι οικονομικά, ουσιαστικώς όμως είναι ανθελληνικά. Οι μισέλληνες δεν θέλουν την αποκάλυψιν του εκτενεστάτου αυτού μνημείου, που θα συγκλονίση τον πολιτισμένον κόσμον". Ευτυχώς όμως, σε τούτο τον τόπο υπάρχουν και Ελληναράδες με πυγμή και μπουλντόζες: "Ο Δήμος Αθηναίων χωρίς να ερωτήση κάποιον θα ανοίξη το Δημόσιο Σήμα αμέσως μόλις ο Δήμος διοικηθή από προσωπικότητας με Ελληνικήν συνείδησιν" -και όχι από "ξενόψυχους", όπως συμβαίνει προφανώς σήμερα...
Αφού θαμπώσουμε τους κουτόφραγκους με το αρχαίο μας μεγαλείο, στη συνέχεια θα τους τα αρπάξουμε χοντρά: δεύτερο στη σειρά προβλεπόμενο μέτρο, είναι η "επανακυκλοφορία χρυσού δεκαδράχμου ή τετραδράχμου του Δήμου Αθηναίων, ακριβούς αντιγράφου εκ του Αρχαίου Πρωτοτύπου", η οποία "θα αποβλέπη στο να έχει ο Δήμος εκ της πωλήσεως του προς Ελληνας και ξένους περιηγητάς της πόλεως σοβαρόν οικονομικόν όφελος". Μυστηριωδώς, τη στιγμή που ο Δήμος θα πλουτίζει, το ίδιο ακριβώς μέτρο "θα διευκολύνη τους Ελληνας -και μόνο- οι οποίοι επιθυμούν να αποταμιεύσουν εις χρυσόν". Ολα αυτά όμως είναι απλές οδοντόπαστες μπροστά στην "αποκατάστασιν της Ακροπόλεως". Τα αγάλματα θα βγούν από τις προθήκες τους στα μουσεία και θα επιστρέψουν πάραυτα στον Ιερό Βράχο, αφού "τα περί προστασίας των εκ της ατμοσφαιρικής ρυπάνσεως είναι ψευδοδικαιολογίαι" των σκοτεινών κύκλων που "επίτηδες αφήνουν ερείπιον την Ακρόπολιν".
Θα ακολουθήσει η αναμόρφωση ολόκληρης της πρωτεύουσας σε υγιείς βάσεις. "Μια σειρά ενδιαφερόντων μέτρων αρκεί δια να αφυπνισθή ο αθηναϊκός πολιτισμός. Να επιδοτηθούν οι αρχαιοελληνικοί αρχιτεκτονικοί ρυθμοί, να διακοσμηθή η πόλις ελληνοπρεπώς, να διαδοθή η αρχαιοελληνική μουσική, να διαφημισθή η παρασκευή αρχαιοελληνικών εδεσμάτων και πάρα πολλά άλλα σχετικά μέτρα, που όλα συγκλίνουν στον σκοπόν της αφυπνίσεως του αρχαιοελληνικού πολιτισμού". Οι νοσταλγοί των ημερών του Τζέϊμς Πάρις θα απολαύσουν μια "κινηματογραφική παραγωγή της μάχης του Μαραθώνος, πλουσία και με διαπρεπείς ηθοποιούς, όσο κι άν στοιχίση", ενώ για απαιτητικότερα γούστα προβλέπεται ότι "θα οργανωθούν ιππικοί και γυμνικοί αγώνες κατά τα αρχαιοελληνικά πρότυπα". Αφού λοιπόν φορέσουμε όλοι τις χλαμύδες μας, θα αρχίσουμε να ξεριζώνουμε τους φοίνικες -αφού στο εξής η πόλη θα δενδροφυτεύεται μόνο με "παραδοσιακά ελληνικά δένδρα, ελιές και εσπεριδοειδή".
Δυστυχώς, η απλή γελοιότητα σταματά κάπου εδώ. Μπορεί για τα καθεαυτό προβλήματα της μεγαλούπολης ("αποκομιδή σκουπιδιών, φωτισμό, πεζοδρόμια, καθαριότητα, κλπ") ο επίδοξος φίρερ να μας πληροφορεί με παπαδοπούλεια σαφήνεια ότι "θα εφαρμοσθή καθεστώς δημοτικοποιήσεως ή ιδιωτικοποιήσεως αναλόγως προς τας περιστάσεις", για άλλα ζητήματα -όπως λχ "τα προβλήματα που δημιουργούν οι ξένοι" και τα ναρκωτικά- οι προτεινόμενες λύσεις δεν αποκλίνουν από την κλασική συνταγή των Ταγμάτων Εφόδου: "Ομάδες οργανωμένων δημοτών θα αστυνομεύουν τας υπόπτους περιοχάς και θα τσακίσουν τους εμπόρους του λευκού θανάτου (...) Ο Δήμος Αθηναίων θα αναλάβη με ομάδας αυτοαμύνης την προστασίαν του και θα ζητήση την επαναφοράν της θανατικής ποινής"...


ΟΙ ΜΕΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΕ

ΓΑΤΕΣ. Από τις οδηγίες τριαντάχρονου στρατευμένου θεατή της ομιλίας Πλεύρη προς τον κατά μια δεκαετία νεότερο συνομιλητή του, όπως τις ακούσαμε βγαίνοντας από το κτίριο: "Η προπαγάνδα θέλει προσοχή. Ρίχνεις το σπόρο και περιμένεις να χτυπήσεις τον άλλο στο ευαίσθητο σημείο του, να τον πιάσεις στο φυλετικό του. Αν αντιδράσει κι αρχίσεις τα συζητάς μαζί του, το 'χεις χάσει το παιχνίδι. Καλύτερα να τον πλακώσεις στο ξύλο και να φύγεις"...

ΦΟΒΗΤΣΙΑΡΗΔΕΣ. Σε κλασικές συνταγές κατέφυγε στο Royal Olympic ο Πλεύρης, προκειμένου να ανεβάσει την αυτοεκτίμηση του -κατά τεκμήριο ανασφαλούς- μικροαστικού κοινού του. Δεν έλειψε και η αναφορά στους ανώνυμους εκείνους "πανεπιστημιακούς" που επιδοκιμάζουν τις απόψεις του εν κρυπτώ, πλην φοβούνται να εκφραστούν δημόσια εξαιτίας της "δικτατορίας του Μπαμπινιώτη" που "ελέγχει τα πάντα". "Τέτοιους δειλούς, εμείς δεν τους θέλουμε σήμερα μαζί μας!", βροντοφώναξε ο επίδοξος φίρερ. "Αργότερα, όταν θα έχουμε προχωρήσει μπροστά, τότε είναι σίγουρο πως θα μας έρθουν παρακαλώντας. Ομως τότε θα είναι αργά, και γι' αυτούς θα έχουν μείνει μονάχα τα πίσω καθίσματα!" Ενθουσιασμένο με την προοπτική της έγκαιρης κατάληψης των "μπροστινών καθισμάτων", το κοινό έσπευσε να χειροκροτήσει...

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ. Μάλλον αμηχανία προδίδει η ανακοίνωση που εξέδωσε το ξενοδοχείο - εφαλτήριο των εγχώριων ναζί, την επαύριο της φασιστοσύναξης. "Με αφορμή τη χθεσινή πολιτική ομιλία και τις αντιδράσεις που προκάλεσε αυτή", διαβάζουμε στο fax με τη συλλογική υπογραφή "Ξενοδοχείο Royal Olympic, "θα επιθυμούσαμε να ανακοινώσουμε ότι από τη φύση της εργασίας του το ξενοδοχείο δεσμεύεται με την ηθική και επαγγελματική υποχρέωση να φιλοξενεί όλους ανεξαιρέτως τους πελάτες που θα ήθελαν να την προτιμήσουν. Η διεύθυνση και το προσωπικό του ξενοδοχείου μοχθεί καθημερινά για την όσο το δυνατό καλύτερη εξυπηρέτηση όλων των Ελλήνων και ξένων φιλοξενουμένων".

ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ. Τα κοστούμια δεν τα φόρεσαν τυχαία οι επίδοξοι λεπενικοί του "Ελληνικού Μετώπου". Ηδη από τον Ιούλιο το δημοσιογραφικό όργανο του κόμματος "Ελληνικές Γράμμες", άρχισε να αποκηρύττει την παραδοσιακή μόδα του Ενεκο-Επενίτικου χώρου. Τα μαύρα πέτσινα, τα γάντια, τις σιδερογροθιές, και τα "Sieg Heil", κομμένα. Κάτω από μιά φωτογραφία νεαρών βλαστών του κινήματος τα οποία χαιρετούν φασιστικά, οι "Ελληνικές Γράμμές" γράφουν: "Ο ιστορικισμός και ο συναισθηματισμός κάθε μορφής, οι εξαλλότητες και ο εξτρεμισμός αποτελούν μηχανισμούς εξουδετερώσεως της αποτελεσματικής αναπτύξεως ενός κινήματος μαζικού, λαϊκού, εθνικού, πατριωτικού".

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ. Επιμένει στην αρχαιοχουντική παράδοση το κίνημα του Κ. Πλεύρη. Την "Ελλάδα των Ελλήνων Χριστιανών", ξαναπούλησε στους οπαδούς του στις 20. 10, λεφτά για ένα νέο "Τάμα του Εθνους"-το "Ελλήνιον-, μαζεύει: "Το ΕΛΛΗΝΙΟΝ με φωνήν θάρρους διακηρύσσει προς όλας τας κατευθύνσεις την ανωτερότητα της Ελληνικής Φυλής και μάχεται εναντίον των μισελλήνων και των εθνοπροδοτών, οι οποίοι υπονομεύουν, αποσιωπούν ή δολιοφθείρουν την εθνική μας ιστορίαν και τον εθνικόν πολιτισμόν, με δύο λόγια την εθνικήν μας αξίαν". Σιγά τα αίματα φίρερ!

ΜΕΤΑΓΡΑΦΕΣ. Για λόγους προφανείς, αν έχετε μελετήσει την προεδρική και μεταπροεδρική διαδρομή του Χρ. Σαρτζετάκη, ο νεοφασιστικός χώρος ταυτίζεται πολύ συχνά με τα διαγγέλματα του ηρωϊκού παλιού δικαστή. Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '80, η εφημερίδα "Νέα Θέσις", τότε όργανο του ΕΝΕΚ υπό την διεύθυνση του Ιωάννη Σχοινά, τιμούσε τον Πρόεδρο για τις ριζοσπαστικές ιδέες του σε ζητήματα έθνους, ορθοδοξίας και εντοπισμού ανθελληνικών εστιών. Ο θαυμασμός για την εθνικιστική σκέψη Σαρτζετάκη συνεχίζεται. Πέρα από τον "Στόχο" που τον τιμά συστηματικά, και η εφημερίδα "21ος Αιών", έντυπο μέχρι προ τίνος του "Ελληνικού Μετώπου", δημοσιεύει στις 31.3.1996 πρωτοσέλιδα το μήνυμα του τ. Προέδρου της Δημοκρατίας για την επέτειο της 25ης Μαρτίου, καλώντας τους αναγνώστες "να το συγκρίνουν με τα μηνύματα όλων των εκπροσώπων του πολιτικού κατεστημένου". Το ότι η άποψη του τ. Προέδρου φιγουράρει δίπλα στο άρθρο υου κ. Γιαννάκενα για τους "ήρωες της υπόθεσης ΜΑΒΗ, δεν αποδεικνύει βεβαίως, τίποτα.

ΒΑΡΒΑΡΙΖΟΝΤΕΣ. Γνήσιοι Ελληνες οι ευέλπιδες του "Ελληνικού Μετώπου", αλλά της ελληνικής γλώσσας (που τόσο διαδίδουν και αγαπούν) τα μάτια, τα βγάζουν. Ολο "ΑΝΤΙΤΙΘΟΜΑΣΤΕ" και "ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΘΕ" γράφουν με κεφαλαία και μαύρα γράμματα τα φτωχά μανιφέστα τους που στόχο έχουν την άμεση απέλαση των νοθευτών του έθνους, βαρβάρων μεταναστών. Μάλλον τους χρειάζεται εντατική εκπαίδευση στην "Ελληνική Αγωγή", το αγαπημένο κέντρο αρχαίων ελληνικών του φίρερ του Telecity.

ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ. Τη μέρα που το "Ελληνικό Μέτωπο" καλούσε το λαό να ακούσει το διάγγελμα του αντιπροέδρου του γαλλικού φασιστικού κόμματος (Front National), η εφημερίδα "Χρυσή Αυγή" και ο δικός της φίρερ Ν. Μιχαλολιάκος από την εκπομπή του στο "Τηλε Τώρα", φώναζαν την πελατεία τους στα γραφεία της γκρούπας. Προφανώς για αντιπερισπασμό, η βάση του χώρου έπρεπε να ακούσει την "απάντηση στους υποστηρικτές της ελληνοτουρκικής φιλίας" και να υποφέρει την εξιστόρηση "των σφαγών των Ελλήνων από τους Τούρκους στον αιώνα μας". Το συμπέρασμα εξάγεται αβίαστα: Στην εκδήλωση του Πλεύρη ο Ν. Μιχαλολιάκος και οι ζωηροί Χρυσαυγίτες του είχαν τοποθετηθεί επί της υποδοχής. Σύμφωνα με καταγγελίες μελών του αυτοδιαχειριζόμενου στεκιού των Πατησίων, η προηγούμενη εμφάνιση της "Χρυσής Αυγής" είχε γίνει στις 28.9 όταν δέκα περίπου "ελληνάρες" έκαψαν τον χώρο των "εθνοπροδοτών" των Ανω-Κάτω Πατησίων.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Νίκου Πουλαντζά "Φασισμός και δικτατορία"
(Αθήνα 1975, εκδ. Ολκός). Η κλασική μελέτη για την ανάπτυξη του μαζικού φασιστικού κινήματος στη Γερμανία και την Ιταλία του μεσοπολέμου. Κοινωνική ανάλυση του φαινομένου και της σχέσης του με την πάλη των τάξεων. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η επισήμανση ότι η ήττα του εργατικού κινήματος και η απογοήτευση των λαϊκών στρωμάτων αποτελεί προϋπόθεση για την επιρροή των φασιστών.

Κώστα Γιαννίκου "Ξανάρχονται! Ο φασισμός και ο ρατσισμός στην ΕΟΚ" (Αθήνα 1992, εκδ. Στάχυ). Σκιαγράφηση του "νέου κύματος" της πανευρωπαϊκής ακροδεξιάς, λίγο μετά την εμφάνισή του στις αρχές της δεκαετίας μας. Σύνδεση του φαινομένου με τις αναδιαρθρώσεις που συνοδεύουν τη νεοφιλελεύθερη ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Αντρέα Λεντάκη "Παρακρατικές οργανώσεις και 21η Απριλίου" (Αθήνα 1975, εκδ. Καστανιώτη). Μεταπολιτευτική επανέκδοση παλιότερης (1963) έκθεσης για τις ακροδεξιές παρακρατικές οργανώσεις στη χώρα μας, συμπληρωμένη με πλούσιο υλικό για τις καριέρες των στελεχών τους τα χρόνια της χούντας.

Γιώργη Κρεμμυδά "Οι άνθρωποι της χούντας μετά τη δικτατορία" (Αθήνα 1985, εκδ. Εξάντας). Χρονικό προσωπικών και συλλογικών διαδρομών του απριλιανού απαράτ στη δύσκολη γι' αυτό πρώτη δεκαετία της μεταπολίτευσης. Πίνακας όλων των χουντικών κυβερνήσεων και ονομαστικός κατάλογος για την εξέλιξη 471 μικρών και μεγάλων "προσωπικοτήτων" του χώρου. Διατηρεί τη χρησιμότητά του.

Παναγιώτη Γιαννόπουλου "Νεοφασισμός, ρατσισμός, εθνικισμός στην Ελλάδα και στην Ευρώπη" (Αθήνα 1996, εκδ. Ξεκίνημα). Λεπτομέρειες για την τρέχουσα ανάπτυξη της ακροδεξιάς στη χώρα μας και περιγραφή των συνθηκών μέσα στις οποίες επωάζεται το "αυγό του φιδιού".



ΔΕΙΤΕ

Το πολιτιστικό έγκλημα της χούντας
, της Ρένας Θεολογίδου (1997). Τηλεοπτική εκπομπή που προβλήθηκε στην ΕΤ-1 για την 30ή επέτειο του πραξικοπήματος του '67. Εξαιρετική ανάλυση της "εθνοσωτήριας" κιτσαρίας, των αισθητικών προτύπων και της ιδεολογίζουσας αρλουμπολογίας που αποτελούν σήμα κατατεθέν της εγχώριας ακροδεξιάς.

Οι καταραμένοι (The damned), του Λουκίνο Βισκόντι (1969). Η άνοδος του ναζισμού στη μεσοπολεμική Γερμανία, μέσα από τη σταδιακή ταύτιση της μεγαλοαστικής οικογένειας Κρούπ με το "εθνικό θαύμα" του Γ' Ράιχ.

(Ελευθεροτυπία, 2/11/1997)

 

www.iospress.gr                                   ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ