ΜΟΝΤΕΡΝΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ


Στο πεζοδρόμιο του αεροδρομίου

1.  /  2.

 

A-Ω


Αποφασισμένοι να πιάσουν καλή τιμή από την απαλλοτρίωση των κτημάτων τους οι κάτοικοι του χωριού Παραδείσι της Ρόδου, κατέλαβαν στις 26.6.1975 το χώρο του υπό κατασκευή τότε νέου αεροδρομίου του νησιού. Αποχώρησαν μόνο όταν απέσπασαν την υπόσχεση για αύξηση της τιμής κατά 65% και απαλλαγή από τους φόρους μεταβίβασης των αγροτεμαχίων.

 

Επί πέντε μέρες, τον Νοέμβριο του 1990, οι κάτοικοι της Λήμνου μετά από κάλεσμα των τοπικών αρχόντων τους είχαν καταλάβει το αεροδρόμιο και είχαν σταματήσει οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα στο νησί, επειδή η Ολυμπιακή είχε αποφασίσει να αντικαταστήσει το καθημερινό δρομολόγιο του "Μπόινγκ 737" με ένα μικρό αεροπλάνο. Ενα χρόνο μετά, το ίδιο σκηνικό επανελήφθη και στα αεροδρόμια των Ιωαννίνων και της Χίου, ακριβώς με την ίδια αφορμή. Στη Χίο, μάλιστα σύρθηκαν και 200 από τους διαδηλωτές στα δικαστήρια.

Πριν λίγα χρόνια μαθαίναμε για τους αποκλεισμούς των στρατιωτικών αεροδρομίων από τα ειρηνιστικά και αριστερά κινήματα στις δυτικές χώρες. Στις 18 του περασμένου Ιουνίου έκπληκτοι πληροφορηθήκαμε ότι 100 γυναίκες κατέλαβαν το διάδρομο προσγείωσης του στρατιωτικού αεροδρομίου της Τιρασπόλ - στην Υπερδνειστερία- εμποδίζοντας να φτάσει στην έδρα της 14ης ρώσικης στρατιάς, ο αντικαταστάτης του δημοφιλούς ρώσου στρατηγού Αλεξάντρ Λέμπεντ!

Σε μιά αίθουσα του αεροδρομίου της Κέρκυρας έμεινε επί 4 ώρες ο γάλλος ηγέτης της ακροδεξιάς Λεπέν στις 15.6.93, όταν χιλιάδες κερκυραίοι αντιφασίστες απέκλεισαν όλες τις εξόδους του αεροδρομίου. Χρειάστηκαν ειδικά παραπλανητικά κόλπα της αστυνομίας για να φυγαδευτεί ως το "Αστήρ Παλλάς" και ξεκούραστος να καθοδηγήσει το συνέδριο της "Ευρωπαικής Δεξιάς" και να εγκαινιάσει τα τοπικά γραφεία της ΕΠΕΝ.

Τζάμπα παρατάχθηκαν στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης στις 23.8.1993 οι ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, που είχαν συρρεύσει απ' όλες τις Κυκλάδες, για να προλάβουν τις θρυλούμενες (από τα ευφάνταστα ΜΜΕ) ταραχές κατά την αναχώρηση της οικογενείας Γλίξμπουργκ. Ο λαός του νησιού φαίνεται ότι τελικά προτίμησε τα καλοκαιρινά, από τα δημοκρατικά του καθήκοντα.

Χιλιάδες διαδηλωτές, έξω φρενών από την ηχορύπανση και την ατμοσφαιρική μόλυνση που προκαλούν τα πυκνά δρομολόγια των αεροπλάνων, κατέλαβαν επί ώρες τις παραμονές των Χριστουγέννων του 1994 το νέο διάδρομο του αεροδρομίου του Σίντνει στην Αυστραλία. Η διαμαρτυρία εμπόδισε 53 πτήσεις και υποχρέωσε τις αρχές να ξαναμελετήσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της επέκτασης των διαδρόμων.



Ο εφιάλτης
του Ελληνικού


Κύριε Πρόεδρε, από πολύ παλιά το θέμα του αεροδρομίου του Ελληνικού έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη. Περιοδικά και σε μεγάλη έκταση έχει απασχολήσει τον τύπο και δεν είναι η πρώτη φορά που η Βουλή ευρίσκεται στην ανάγκη να εξετάσει αυτό το ζήτημα. Αν όμως περιοδικά απασχολεί την κοινή γνώμη, αν περιοδικά γίνεται θέμα επικαιρότητας, καθημερινά, μόνιμα, είναι ένας εφιάλτης δια τους κατοίκους των γύρω περιοχών.
Από το 1960 θυμάμαι τις τόσες προσπάθειες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις τόσες προσπάθειες όλων των Δήμων και των Κοινοτήτων, που γειτονεύουν με το αεροδρόμιο, δια την απομάκρυνσή του από τη θέση που δυστυχώς ακόμη και σήμερον ευρίσκεται. Μένουν ζωντανά χαραγμένες στη μνήμη μου οι προσπάθειες, οι διαμαρτυρίες και η απελπισία των κατοίκων του Ελληνικού και της περιοχής Δικηγορικών της Γλυφάδος, δια τις συνεχείς επεκτάσεις του αεροδρομίου σε μία θέση, που με μαθηματική ακρίβεια δεν θα μπορούσε να σταθεί για πολλά χρόνια.
Κύριε Πρόεδρε, θυμηθήτε τις τόσες διαδηλώσεις, που εγένοντο από την οργήν αυτών των ανθρώπων, που έβλεπαν να καταστρέφεται μια από τις ωραιότερες περιοχές της Αττικής, έβλεπαν να καταστρέφεται μία περιοχή, όπου ήτο απόλυτα βέβαιο, πως δεν μπορούσε στο μέλλον να σταθεί το αεροδρόμιο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ 
(Αγορητής της Ενωσης Κέντρου - Νέες Δυνάμεις, 5.11.1975)



Ανευ
αποχρώντος
λόγου


Πολλά ερωτηματικά δημιουργεί εις όλους μας η συνεχιζόμενη παράλογος εκμετάλλευσις υπό ορισμένων κατοίκων των Μεσογείων του θέματος της κατασκευής του νέου αεροδρομίου Αθηνών. Ως γνωστόν, η δικτατορία είχεν επιλέξει προ τριών ετών την περιοχήν των Σπάτων ως κατάλληλον δια την κατασκευήν του νέου διεθνούς αεροδρομίου της πρωτευούσης. Η απόφασις αυτή της δικτατορίας δυσηρέστησε βεβαίως τους κατοίκους, οι οποίοι όμως δεν προέβησαν εις βιαίας αντιδράσεις.
Σήμερον, η δημοκρατική Κυβέρνησις, μετά εμπεριστατωμένην επανεκτίμησιν του θέματος, έκρινε ότι δια γενικωτέρους λόγους δεν θα έπρεπε να επιλεγή η περιοχή των Σπάτων ως χώρος του νέου αεροδρομίου, εφόσον θα ηδύνατο, υπό την προϋπόθεσιν της τεχνικής καταλληλότητος, να γίνη τούτο εις την περιοχήν της Πάχης. Εις εκτέλεσιν της αποφάσεως αυτής ανετέθη εις επιτροπήν ξένων εμπειρογνωμόνων να μελετήση το θέμα και να υποβάλη το πόρισμά της εντός του τρέχοντος μηνός Νοεμβρίου. Την απόφασίν της αυτήν η Κυβέρνησις ανεκοίνωσε δημοκρατικώτατα δια των εφημερίδων και του ραδιοφώνου την 11ην Σεπτεμβρίου.
Περιέργως, παρά την σαφήνειαν της κυβερνητικής θέσεως και της σχετικής ανακοινώσεως, οι κάτοικοι των Σπάτων, παρασυρόμενοι και υποκινούμενοι από πρόσωπα των οποίων είναι άγνωστοι άι προθέσεις, εκινητοποίησαν μηχανισμούς διαμαρτυριών. Και παρά τας επακολουθησάσας εξηγήσεις, τας οποίας έδωσα εις επιτροπήν παρουσιασθείσαν εις το υπουργείον μου τας αρχάς Οκτωβρίου, εξακολουθούν να δημιουργούν χωρίς αποχρώντα λόγον αναταραχήν δια δημοσίων συγκεντρώσεων, παρεμποδίσεως της κυκλοφορίας και απειλών.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΑΛΛΗΣ 
(Υπουργός Προεδρίας της Νέας Δημοκρατίας, 1.11.75)


Ε όχι
και μειοψηφία
οι Μητροπολίτες!


Κύριε Υπουργέ της Προεδρίας της Κυβερνήσεως, επιτρέψατέ μου να είπω ότι δεν είμαι σύμφωνος με την άποψίν σας ότι ωρισμένη μειοψηφία παρακινεί και παρωθεί αυτές τις εξεγέρσεις. Οταν εις αυτές τις εκδηλώσεις επί κεφαλής τίθενται ιερωμένοι και Μητροπολίται, όταν ακούεται από όλας τας παρατάξεις της αιθούσης, ότι οι πάντες συμπαρίστανται εις αυτόν τον αγώνα, νομίζω ότι καθίσταται φανερόν, ότι η κατηγορία αυτή δεν είναι δυνατόν να ευσταθήση και δεν είναι δικαία. Κανένα δεν πείθει.
(Η δημόσια συζήτησις) θα έπρεπε κατά την γνώμην μου να είναι η αρχική κατεύθυνσις της Κυβερνήσεως και εάν ετηρείτο αυτή η οδός δεν θα είχαμε αυτές τις ανωμαλίες και αυτές τις δίκαιες εξεγέρσεις.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΛΕΥΡΑΣ 
(Εκπρόσωπος ΠΑΣΟΚ, 5.12.1975)


Το παράπονο
του Δημάρχου


Εχω το παράπονο ότι το κράτος δεν μας βοήθησε, για να το βοηθήσουμε. Η τακτική του αρμόδιου Υπουργού δεν μας έδωσε τη δυνατότητα να συγκρατήσουμε το λαό στα επιθυμητά επίπεδα ψυχραιμίας.
ΔΗΜΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ 
(Δήμαρχος Σπάτων, συνέντευξη στον 'Ελεύθερο Κόσμο', 18.2.1976)



ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Kitazawa Yoko, "Vietnam in Japan: Sanrizuka"
(περ.AMPO, τ.9-10, 1971). Εκτενής περιγραφή των πρώτων αγώνων κατά της δημιουργίας του αεροδρομίου Ναρίτα, δημοσιευμένη στο γνωστό περιοδικό της ιαπωνικής Νέας Αριστεράς. Στο ίδιο τεύχος περιέχεται και ρεπορτάζ του Matsumoto Yoko από το "μέτωπο" .

Okada Osamu, "Narita struggle after the airport opened" ( AMPO, τ.10/3, 1978). Ο "ανταρτοπόλεμος του Σαββατοκύριακου" και οι συνέπειες της λειτουργίας του αεροδρομίου για τους εναπομείναντες κατοίκους του Σανριζούκα.

Koshida Kiyokazu, "The Sanrizuka struggle: toward solution?" ( AMPO, τ. 24/4, 1993). Η έναρξη συνομιλιών ανάμεσα στην κυβέρνηση κι ένα μέρος των τελευταίων από τους κατοίκους της περιοχής δίνει την ευκαιρία για μιά σύντομη επισκόπηση των εξελίξεων των τελευταίων χρόνων. 

Αυτόνομη Πρωτοβουλία Πολιτών, "Χρονικό και ντοκουμέντα από τους αγώνες του λαού μας. Διχτατορία - Μεταπολίτευση" (Αθήνα 1983). Στρατευμένη λεπτομερειακή καταγραφή των μαζικών - και μη - κινητοποιήσεων της Μεταπολίτευσης. Αναφορά στον αγώνα κατά της δημιουργίας του αεροδρομίου των Σπάτων.

Α.Αηδόνη, Σ.Βαφέα, Α.Ζούλια "Κοινωνικά κινήματα του δομημένου χώρου στην Ελλάδα" ( περ. ΑΝΤΙ, τ.55, 2/10/76). Στην ομαδική αυτή εργασία σπουδαστών της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ περιγράφεται, μεταξύ άλλων, και η τυπολογία της λαϊκής κινητοποίησης στα Μεσόγεια την περίοδο της μεταπολίτευσης.

"Σπάτα. Οχι αεροδρόμιο στα Μεσόγεια" (περ. Αντιπληροφόρηση, 21 Οχτώβρη 75). Εκτακτη έκδοση σε 4.500 αντίτυπα του γνωστού underground δελτίου της άκρας αριστεράς.



ΔΕΙΤΕ

Ο παράδεισος της Κασίμα ( Kashima Paradise) του Μπένι Ντέσβαρντ. Μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ για τον αγώνα των αγροτών του Σανριζούκα κατά του αεροδρομίου Ναρίτα.

Narita, the peasants of the second fortress της κινηματογραφικής ομάδας Ογκάβα (1971). Τρίωρο στρατευμένο ασπρόμαυρο ντοκιμαντέρ για το ίδιο θέμα.

Αγώνας της "Ομάδας των 6" (1975). Κινηματογραφική αποτύπωση των λαικών κινητοποιήσεων και του όλου αγωνιστικού κλίματος της Μεταπολίτευσης, μέσα στο οποίο ξετυλίχτηκαν και οι πρώτες αντιστάσεις στην κατασκευή του αεροδρομίου των Σπάτων.

 

 

(Ελευθεροτυπία, 1/10/1995)

 

 

www.iospress.gr                                   ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ